آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

احکام وضو و غسل و تیمم


647 – در هنگام وضو ، اگر آب  از دست کسی به دست ما ترشح کند یا آب باران به دست ما برسد ، این وضو چه حکمی دارد ؟ پاسخ – اگر مقداری آب از دست کسی به دست ما برسد اشکالی ندارد و در هنگام باران وضو گرفتن اشکالی ندارد ولی سر و پا باید خشک باشد و اگر سر خیس باشد برای مسح باید سر را خشک کنند . با خیسی زیاد نمی توان مسح سر کشید .

7 – آیا کسی که نمی تواند وضو بگیرد می تواند شخص دیگری برای او وضو بگیرد و مسح سر او را بکشد  تا فرد بتواند نماز بخواند ؟
پاسخ –  بله . انسان باید شخصاً وضو بگیرد . از جمله شرایط صحت وضو این است که شخص خودش وضو بگیرد و در اعمال وضو از دیگران کمک نگیرد . اما اگر کسی خودش نمی تواند وضو بگیرد باید از دیگران کمک بگیرد. یعنی از کسی بخواهد که به او کمک کند  . صورت و دست های او را بشوید. در مسح سر بهتر است از دست خود فرد استفاده کند یعنی شخص ثالث دست او را بالا بیاورد تا خود او مسح را بکشد .  اگر این امکان وجود نداشت شخصی که به فرد کمک می کند و بجای او وضو می گیرد ، باید دست به روی دست او بکشد و از خیسی دست او استفاده کرده و مسح سر و پای فرد را بکشد .
40 – اگر دو غسل به عهده ی ما باشد آیا باید هردو را جدا انجام دهیم ؟
پاسخ – هم می توانید جدا انجام دهید هم می توانید به نیت هردو یک غسل انجام دهید .
56 – آیا با تاتوی ابرو می توان غسل کرد ؟
پاسخ – آنچه که امروز بعنوان تاتوی ابرو معروف است صرفا رنگ و جوهر است و جرمی ندارد . قاعده ی کلی این است که اگر جرمی در کار نباشد که روی پوست یا ابرو یا مژه ها را نگیرد که اگر شسته بشود آب روی آن را بگیرد . این تاتویی که خانم ها می کنند از لحاظ غسل مانع نیست . اگر این کار آرایش به حساب بیاید یعنی در حدی باشد که بگویند این خانم آرایش کرده است حتی آرایش ثابت ، باید آنرا از نگاه نامحرم بپوشانند . پس اگر جرم ندارد و صرفا رنگ و جوهر است مانع غسل و وضو نخواهد بود .
75 – آیا حنا گذاشتن مانع غسل و وضو می شود ؟
پاسخ – آنچه که متعارف است که حنا می گذارند و بعد آنرا می شویند و رنگش باقی      می ماند حتی اگر رنگش تیره باشد ، این مانع وضو و غسل نیست . اگر جرمی از حنا روی دست باشد این اشکال دارد .
96 – آیا در وضو مسح پا را می توانیم با کف دست بکشیم یا با انگشتان هم می شود آنرا مسح کرد ؟
پاسخ – با هر قسمتی از کف دستتان از سر انگشتان تا مچ تان می توانید مسح سر و پا را بکشید.
102 – من هنگام غسل کردن خیلی شک می کنم و وسواس هستم .چکار کنم ؟
پاسخ – شما به شک های تان اعتنا نکنید . سر و گردن را بشویید . طرف راست و چپ را حداقل در سه دقیقه انجام بدهیم . آب هم زیاد مصرف نکنید . پیامبر می فرماید که آب مصرفی غسل شما بیشتر از یک صاع یعنی کمی بیشتراز سه لیتر نباشد . با کمتر از این هم می شود غسل کرد . پس اینها را مدنظر داشته باشید . اگر با این جواب ما مشکل شما حل نشد که علی القاعده هم حل نمی شود ، شما باید به مشاوره بروید و یک عالمی که آشنا با مشاوره ی فقهی باشد شما را راهنمایی بکند تا وسواس برطرف بشود .
104 – آیا غسل جنابت خودبخود بر انسان واجب می شود ؟
پاسخ -  خیر . غسل جنابت فی نفسه مستحب است یعنی اگر کسی جنب است مستحب است که زودتر غسل کند اما برای کارهایی که نیاز به طهارت دارد مثل نماز و طواف باید حتما غسل کند که به سبب آن عمل غسل جنابت واجب می شود .
133 – اگر هنگام غسل داخل گوش را شستشو ندهیم ، آیا غسل صحیح است ؟
پاسخ – در هنگام غسل ،شستن داخل گوش لازم نیست . همین مقدار ششستن بیرونی گوش که معلوم است کافی است  و غسل صحیح است .
136 – آیا می توان روی مهر شکسته شده تیمم کرد ؟) وضو)
پاسخ – اگر مهر پخته نباشد می توانند آنرا نرم کنند و با آن تیمم کرد اما اگر مهر پخته باشد ، بسیاری از فقها ء می فرمایند که سجده هم بر آن صحیح نیست . البته معمولا مُهر ، پخته نیست. حالا اگر مهر پخته شده را خاک کنند و روی آن تیمم کنند ، بعضی از فقهاء        می فرمایند که تیمم صحیح است اما بعضی دیگر تیمم بر گل پخته را صحیح نمی دانند .   می توان در بعضی مواقع بجای وضو وغسل ، تیمم کرد .

139– برای انجام دادن چند غسل ، آیا باید غسل مافی الذمه بکنیم یا هر غسل را به نیت نام ببریم ؟

پاسخ – اگر کسی چند غسل بر عهده ی او باشد ، می تواند یک غسل به نیت چند غسل بجا بیاورد. اما غسل مافی الذمه یک غسل می شود . و اگر غسلی انجام بدهد به نیت آنچه که برعهده اش هست اشکالی ندارد یعنی همه را نیت کند و این صحیح است.


  142 – آیا اگر بعد از وضو از پای ما خون بیاید وضوی ما باطل می شود ؟ 
پاسخ – خیر .وضو باطل نمی شود . اگر وضو تمام شده باشد و بعد از پای انسان خون بیاید وضو باطل نمی شود حتی اگر در وسط وضو ، عضویی غیر از اعضای وضو یا عضویی که شسته شده است و از آن گذشته ایم خون بیاید و باعث نجس شدن آب وضو در قسمتهای بعدی نشود ،وضو باطل نیست 

159 – آیا ما می توانیم با دست خیس وضو بگیریم ؟
پاسخ – اشکالی ندارد . لازم نیست که اگر دست شما خیس است و بخواهید وضوبگیرید آنرا خشک کنید. اگر سر و پاها خیس باشد ، موقع وضو گرفتن باید آن محل را خشک کنید . اما اگر رطوبتش کم باشد مانعی ندارد.
172 – درغسل ارتماسی ، آیا باید قبل از وارد شدن به آب ، بدن را بشوییم ؟پاسخ – اگر بدن نجس است باید آنرا آب بکشیم ولی اگر بدن پاک است شستن قبل از غسل لازم نیست . در غسل ارتماسی و ترتیبی دست کشیدن لازم  نیست . اگر آب به مقدار زیاد باشد مثلا استخر باشد و کل بدن در آب فرو  برود ، می توان غسل ارتماسی بجا آورد . دست کشیدن به بدن و شستن بدن هنگام غسل لازم نیست .
178 – آیا دوش گرفتن و غسل کردن روزه را باطل می کند ؟پاسخ – هیچ کدام از اینها روزه را باطل نمی کند . ولی شرطش این است که تمام سر و گردن را در آب فرو نبرد . اگر شما روزه باشید و از قصد تمام سر و گردن را در آب فرو ببرید روزه تان باطل است . اگر کسی که روزه است و به استخر می رود ، باید مواظب باشد که آب نخورد و سرش را هم داخل آب نبرد . این مقدار آبی که بر سر و گردن        می ریزد ، فرو بردن سر و گردن در آب نیست .
191 – اگر خانمی قبل از غسل جنابت عذر شرعی برایش پیش بیاید چه حکمی دارد ؟
پاسخ – زمانی که خانم عذرش برطرف شد ، به نیت هر دو یک غسل انجام می دهد یا دو تا غسل جداگانه با نیت جداگانه انجام می دهد . حالا اگر بخواهد که کراهت بعضی از کارها در هنگام جنابت از بین برود مثل خوردن ، می تواند در این بین غسل جنابت هم انجام بدهد
219 – اگر برای لک صورت کرم مصرف بکنیم ، آیا  برای وضو باید آنراپاک کنیم ؟
پاسخ – اشکالی ندارد . برای وضو و غسل ، اگر کرم غلیظ نباشد اشکالی ندارد . اما اگر کرم غلیظ باشد و روی پوست را بپوشاند ، باید برای وضو گرفتن آنرا پاک کرد.
228 – آیا در غسل باید روبه قبله بایستیم ؟
پاسخ – خیر . اگر انسان بتواند رو به بقبله بایستد خوب است ولی شرط نیست .
232 – آیا ناخن بلند برای گرفتن وضو اشکال بوجود می آورد ؟
پاسخ – در مورد وضو گفته اند که اگر ناخن بلند باشد و زیر آن چرک باشد ، باید آن را برطرف کنند . دیگر اینکه خانم باید مواظبت کند که ناخن بلند ، جلب نظر نامحرم را نکند.
257– اگر انسان اسماء جلاله مثل حبیب الله و عبدالله را بدون وضو لمس کند ، چه حکمی دارد؟
پاسخ – اگر اسم الله آنها نوشته شده باشد آن کلمه را بدون وضو نمی توان لمس کرد . اما   کلمه ی حبیب و عبد را می توان لمس کرد و اشکالی ندارد .

268 – من بعد از انجام دادن غسل در صحت آن شک می کنم . تکلیف من چیست ؟

پاسخ – شک شما اعتباری ندارد و لازم نیست که مجددا غسل کنید .

273 – اگر به نیت نماز عصر وضو بگیریم آیا می توانیم نماز مغرب را هم با آن بخوانیم ؟

پاسخ – بله . اگر شما کاری نکنید که وضویتان باطل بشود و نخوابید حتی می توانید نماز صبح را هم با آن وضو بخوانید .
281 – اگر بعد از خواندن نماز متوجه بشویم که در هنگام وضو یک بار آب روی دستمان ریخته ایم ، نماز ما چه حکمی دارد ؟
پاسخ – یک بار یا دو بار آب ریختن روی دست هنگام گرفتن وضو ، اشکالی ندارد .
302 – اگر انگشت چسب داشته باشد آیا وضو صحیح است ؟
پاسخ – باید چسب را برطرف کرد اگر مانع رسیدن آب به پوست است . اگر برطرف نشد و مشقت دارد یا وقت نماز می گذرد ، می تواند با همان وضعیت وضو بگیرد و نمازش صحیح است.
314 – آیا اگر انسان غسل را به تاخیر بیندازیم اشکال دارد ؟
پاسخ – اگر بر انسان غسل واجب شد ، برای اولین کاری که نیاز به طهارت دارد باید غسل را انجام بدهد . مثل خواندن نماز . در صورتی می تواند غسل را به تاخیر بیندازد که عذر داشته باشد و امکان غسل نباشد . اگر انسان نتواند غسل کند باید بجای آن تیمم کند .
320 – بعضی از بچه ها به موهایشان روغن می زنند . آیا آنها می توانند در هنگام وضو روی آن  مسح سر بکشند ؟
پاسخ – اگر چربی خیلی زیاد باشد و روی مو را گرفته باشد ، هنگام وضو برای مسح ، این چربی ها باید برطرف بشود. اگر پوست سر چرب نباشد می تواند آنرا مسح کند . دست روی چربی زیاد کشیدن مسح حساب نمی شود.
346 – آیا در هنگام غسل ، برای شستن سمت راست بدن فقط باید سمت راست را شست ؟پاسخ – خیر . احتیاج نیست که شما خط کش بگذارید و درست از وسط بشویید .بنابراین  طرف راست باید کاملا شسته بشود و اگر در این میان آب به سمت چپ هم ریخت و شسته شد ،اشکالی ندارد .
356 – اگر برای نماز صبح وقت تنگ باشد آیا می توان بدون غسل ، وضو گرفت ؟
پاسخ – اگر غسل واجب است باید غسل را انجام بدهید . اگر وقت تنگ بود باید تیمم بکنید و وضو هم بگیرید . وضوی تنها جایگزین غسل نخواهد شد . جایگزین غسل تیمم بدل از غسل است یعنی اگر کسی نمی تواند غسل را انجام بدهد باید تیمم کند .
 
360-  آیا خوردن هنگام وضو اشکال دارد ؟
پاسخ – خیر وضو باطل نیست .
369 – آیا با دوش حمام ، غسل ارتماسی صحیح است ؟
پاسخ – خیر . در غسل ارتماسی تمام بدن باید در آب قرار بگیرد . اگر یک آبشار خیلی بزرگی باشد که انسان بتواند زیر آب قرار بگیرد این امکان دارد . با دوش امکان ندارد و باید حتما در استخر یا نهر آب باشد که انسان در یک لحظه بتواند تمام بدن را در آب قرار بدهد .
372 – اگر پا در گچ باشد چگونه باید غسل کرد ؟
پاسخ – باید غسل جبیره کرد. باید پایی که گچ است را در نایلونی قرار بدهید .غسل را شروع بکنید . سر و گردن را بشویید . اگر پای چپ در گچ است سمت راست بدن را بشویید و بعد سمت چپ و آن قسمتی که باز است را می شویید  و در آخر نایلون را باز کنید.  می تواند دست خیس را روی کچ بکشید یا اینکه باندی روی آن بگذارد و دست خیس را روی باند بکشید . اگر پای راست در گچ بود ، سر و گردن را می شویید . بعد نایلون را باز کنید و روی گچ را مثل مسح پا ، با دست خیس بکشید . بعد نایلون را دوباره ببندید و سمت چپ بدن را بشویید . 
 373 – اگر کسی غسل بر گردنش باشد و آنرا عمدا به تاخیر بیندازد و بعد با تیمم نماز بخواند .آیا نمازش صحیح است ؟پاسخ – چون عمدا غسل را به تاخیر انداخته است گناه کرده است ولی چون وقت تنگ است نمازش با تیمم صحیح است .
374 – برای سجده هایی که در آیات قرآن است ، آیا باید حتما وضو داشت و خانم ها باید چادر داشته باشند ؟ پاسخ – در سجده ی تلاوت نه طهارت و نه حجاب در آن شرط نیست . یعنی لازم نیست که فرد با وضو باشد یا خانم حجاب داشته باشد . حتی اگر غسلی بر عهده شان است یا خانم درعادت ماهیانه است ( نباید آیه را بخواند ) و آیه را شنید ، باید سجده را بجا بیاورد .
376 – غسل زیارت به چه صورت است و نیت آن چگونه است ؟پاسخ – همین که طرف می خواهد زیارت انجام بدهد خودش نیت می شود. کیفیت آن هم مثل سایر غسل هاست .
377 – وضو جبیره ای چگونه است؟
پاسخ – مثلا کسی دست چپش باند پیچی شده است و سر انگشتان بیرون است . ابتدا صورت را می شوید و بعد دست راست را می شوید و دست چپ را که باند است رویش دست می کشد تا نوک انگشتان بشرطی که باند پاک باشد . بعد مقداری آب هم می ریزد و انگشتان را می شوید . بعد با همین دست مسح پا و سر را می کشد . اگر رطوبت آن کم بود می توانید از صورت رطوبت بگیرید .
398 – برای غسل کردن آیا باید تمام بدن خشک باشد ؟
پاسخ – خیر . نباید برای غسل کردن حتما بدن خشک باشد . فقط هنگام غسل باید تمام بدن شسته بشود .
411 – اگر در مکانی هستیم که نتوانیم وضوبگیریم ، باید چکار کنیم ؟ مثلا صاحب کار اجازه ندهد که بیرون برویم و وضو بگیریم . پاسخ – صاحب کار نمی تواند این کار را بکند . شما باید برنامه ریزی داشته باشید که نمازتان را بخوانید و اگر می توانید جایی کار کنید که نمازتان را سر وقت بخوانید خوب است که کارتان را عوض کنید . اگر یک روز این اتفاق افتاده است که شما نتوانسته اید که بیرون بروید و وضو بگیرید ، می توانید با تیمم نماز بخوانید .
417 – آیا برای وضو گرفتن باید رو به قبله باشیم ؟پاسخ – خیر . البته اگر رو به قبله باشیم بهتر است .
446 – اگر در ماه رمضان بعد از اذان صبح نیاز به غسل پیدا بکنیم آیا باید بلافاصله غسل بکنیم ؟پاسخ – اگر کسی بعد از اذان صبح نیاز به غسل پیدا کرد روزه اش درست است و واجب نیست که فورا غسل کند . 
452 – آیا اگر در هنگام غسل آب از طرف راست بدن به سمت چپ بدن پاشیده بشود ، اشکال دارد ؟ اگر در غسل زیاد شک کنیم تکلیف چیست ؟پاسخ – خیر . اشکالی ندارد . نباید به شک زیاد توجه کرد .
453 – اگر در وضو وقتی می خواهیم مسح پا را بکشیم دست مان خشک بود باید چکار کنیم ؟
پاسخ – می فرمایند که اگر هنگام مسح پا دست خشک باشد می توان از صورت و چانه رطوبت بگیرید و مسح پا را بکشید .
457 – در وضو هنگامی که دستها را می شوییم آیا می توانیم شیر آب را ببندیم و بعد ادامه ی وضو را انجام بدهیم ؟
پاسخ – رطوبت دستی که شما تازه شسته اید بیشتر از دستگیره ی شیر است و در واقع آب دست شما به دستگیره ی شیر سرایت می کند . اگر بعد از شستن دستها شیر آب را ببندید اشکالی ندارد. فقط اگر وضوی شما تمام شد و می خواهید مسح بکشید و دستگیره ی شیر خیلی خیس است و به دست سرایت می کند ، ممکن است که این مسح اشکال پیدا بکند .
458 – کسی که غسل جنابت بر گردن او است تا چه زمانی می تواند آنرا به تاخیر بیندازد ؟پاسخ – غسل جنابت مستحب است ولی برای کاری که نیاز به طهارت دارد واجب     می شود . مثلا فردی می خواهد نماز بخواند و باید با طهارت باشد ، از باب مقدمه ی نماز باید غسل کند . فردی غسل جنابت بر گردن او است ولی می خواهد ظهر نماز بخواند پس می تواند تا ظهر غسل نکند ولی مستحب است که زودتر غسل بکند . پس تاخیر غسل تا زمانی است که نیاز به طهارت نباشد .
467 – اگر بعد از غسل متوجه شدیم که دو نقطه از کف پای مان رنگی است آیا باید از ابتدا غسل را انجام بدهیم ؟پاسخ – در غسل موالات شرط نیست یعنی نباید حتما پشت سر هم باشد . اگر کسی سر و گردن را شسته و آب قطع شد و بعد از یک ساعت باید بقیه غسل را انجام بدهد . اگر بعد از غسل فرد متوجه شد که مانعی در بدن بوده که آب به آنجا نرسیده است ، باید مانع را برطرف کند و اگر سمت راست باشد به نیت غسل همان جا را می شوید و بعد   ناحیه ی چپ را بدن را می شوید . اگر در طرف چپ باشد نمازش باطل است زیرا غسلش باطل بوده است . مانع را برطرف می کند و همان جا را می شوید و دیگر لازم نیست که دوش بگیرید و غسل را از سر بگیرد .
435 – اگر بعد از غسل کردن چیزی زیر ناخن باشد ، آیا غسل صحیح است ؟پاسخ – اگر ناخن ها بیش از متعارف بلند نباشد غسل صحیح است . اگر بعد از غسل فهمید که چرکی زیر ناخن است و ناخن بیش از حد متعارف بلند باشد باید آنرا برطرف کند و آنجا را بشوید و غسل را ادامه بدهد .
469 – غسل ما فی الذمه چیست ؟پاسخ – مافی الذمه یعنی آنچه بر عهده است . اگر کسی می داند که تکلیف و وظیفه ای دارد ولی نوع آنرا نمی داند مثلا فردی نمی داند که نماز ادا است یا قضا یا نوع غسل را      نمی داند ، بنابراین یک غسل مافی اذمه می کند یعنی هر چه برگردن من است .
473 – آیا برای دست زدن به تربت سید الشهدا حتما باید وضو داشته باشیم؟
پاسخ – خیر . نیازی به وضونیست ولی نباید بی احترامی بشود. 
477 – اگر غسلی بر گردن من باشد و یادم برود و نماز بخوانم و روزه بگیرم ، آیا باید نمازها را قضا کنم ؟
پاسخ – اگر غسلی بر گردن شما بوده و انجام نداده اید ، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه های تان درست است .
483 – اگر یک نفر پایش در گچ باشد چگونه باید غسل کند ؟
پاسخ – این فرد باید غسل جبیره ای انجام بدهد . غسل ترتیبی را انجام می دهد یعنی سر و گردن را می شوید ،اگر پای راست در گچ است می تواند آنرا با پلاستیکی بپوشاند یا بالا بگیرد که آب به آن نخورد و بعد با دست تمام روی گچ را مسح کند . اگر پای چپ باشد ، می تواند پای چپ را در پلاستیک بکند که آب به آن نخورد بعد سر و گردن و سمت راست بدن را  بشوید و روی پای راست مسح بکشد . اگر گچ پاک نبود می تواند باندی روی آن بپیچد و بعد تمام پای گچ گرفته را مسح بکند . در جبیره معمولا غسل ارتماسی نداریم .
518 – آیا اگر کسی غسل جنابت و حیض بر او واجب باشد می تواند قرآن بخواند ؟ پاسخ – محرمات شخص جنوب و خانمی که عذرشرعی دارد مشترک است . یعنی      نمی تواند جایی از بدن را به خط های قرآن برساند ، در مسجد توقف نکند و ... تلاوت قرآن در این ایام کراهت دارد . یعنی ثواب آن کمتر است نه اینکه ثواب ندارد . پس ایشان می توانند قرآن بخوانند ولی سوره هایی که سجده ی واجب دارد ( نجم ، علق ، فصلت و سجده ) را نباید بخوانند و بعضی فرموده اند که آیاتی که سجده دارد خوانده نشود.
522 – غسل مافی الذمه را توضیح دهید .
پاسخ - غسل مافی الذنبه غسل خاصی نیست . مثل غسل زیارت یا غسل جمعه نیست. این غسل وقتی است که فرد می داند غسلی بر گردن او هست ولی نمی داند چه غسلی بر او واجب است . در اینجا غسل باید به نیت مافی الدنبه باشد . شخص می داند که نماز برعهده ی او هست ولی نمی داند که نماز قضا است یا ادا ، در اینجا می تواند نیت مافی الذمه بکند . مافی الذمه یعنی آنچه بر عهده ی من است .
544 – آیا ذکر گفتن بدون روسری گناه دارد ؟ آیا برای قرآن خواندن باید وضو داشت ؟پاسخ – موقع ذکر و تلاوت قرآن با حجاب بودن شرط نیست . اگر شما هنگام تلاوت قرآن وضو داشته باشید مستحب است . در هر حال با وضو بودن مستحب است . اگر شما با وضو نبودید و قرآن خواندید اشکالی ندارد ولی باید مواظب باشید که اگر وضو ندارید جایی از بدن شما به قرآن نخورد .
545 – اگر دو غسل بر عهده ی ما باشد تکلیف چیست ؟
پاسخ – شما می توانید برای هر دو غسل یک غسل انجام بدهید یا دو تا غسل جدا جدا انجام بدهید .
565 – موقع مسح سر ، وقتی ما دست مان را بالا می بریم ، آب برمی گردد ، آیا این آب ، وضو را باطل می کند  ؟
پاسخ -  خیر . این قدر دقت در وضو گرفتن لازم نیست .
609 – اگر پشت دست کسی زخم باشد چگونه باید وضو بگیرد ؟ پاسخ – فرد باید وضوی جبیره بگیرد . این فرد می تواند جای زخم را باند یا چسب بزند و بعد وضو بگیرد .
627 – اگر هنگام وضو شیر آب را بخواهیم باز و بسته بکنیم ، آیا این آب با آب وضو مخلوط نمی شود ؟
پاسخ – خیر . بعد از اینکه شما دست چپ را آب گرفتید شیر آب را ببندید . و بعد مسح را هم بکشید .
647 – در هنگام وضو ، اگر آب  از دست کسی به دست ما ترشح کند یا آب باران به دست ما برسد ، این وضو چه حکمی دارد ؟
پاسخ – اگر مقداری آب از دست کسی به دست ما برسد اشکالی ندارد و در هنگام باران وضو گرفتن اشکالی ندارد ولی سر و پا باید خشک باشد و اگر سر خیس باشد برای مسح باید سر را خشک کنند . با خیسی زیاد نمی توان مسح سر کشید . 
674 – اگر در روز جمعه نتوانستیم غسل جمعه بکنیم ، آیا ما می توانیم در ایام هفته به آن نیت غسل بکنیم ؟
پاسخ – غسل روز جمعه خیلی تاکید شده و ثواب دارد . پیامبر به علی فرمود : اگر قرار شد که خرج خودت را بدهی و آب بخری ، غسل جمعه ات را ترک نکن . فرموده اند که اگر کسی در روز جمعه موفق نشد که غسل کند ،  می تواند در روز شنبه قضای آنرا بجا بیاورد . 
675 – اگر ما وضو به نیت دائم الوضو بودن بگیریم آیا می شود با آن نمازهای واجب یومیه را خواند ؟  
پاسخ – بله. شما به هر قصدی که وضو گرفته اید می توانید کارهای دیگر که نیاز به طهارت دارد را انجام بدهید . 
686 – آیا سجده های قرآن و زیارت عاشورا نیاز به وضو دارد ؟
پاسخ – خیر، نیاز به وضو ندارد . هر چند مستحب است که انسان در این موارد وضو داشته باشد . 
699 – پوست من چرب است . آیا من باید قبل از وضو باید دستم را با صابون بشویم ؟
پاسخ – خیر . معمولا چربی بدن مانع نیست مگر اینکه پوست خیلی چرب است به حدی که چربی روی پوست را گرفته و نمی گذارد آب به پوست برسد ، در این صورت باید پوست را با آب و صابون شست .
750 – اگر ما هنگام غسل ، پنبه در گوش مان بگذاریم  آیا غسل درست است ؟
پاسخ – بله . غسل درست است . زیرا در هنگام غسل ،شستن داخل گوش واجب نیست .
در غسل باید ظاهر گوش شسته بشود . 

767 – آیا سرمه کشیدن در چشم مانع صحت وضو است ؟
پاسخ – اگر سرمه داخل چشم باشد اشکالی ندارد و اگر سرمه روی مژه را گرفته است و صرفا رنگ است اشکالی ندارد ولی اگر سرمه غلیظ است و روی پوست و بیرون چشم را گرفته است برای وضو باید آنرا برطرف کرد .

775 – اگر ما چندغسل داشته باشیم با چه نیتی بایدغسل کنیم ؟
پاسخ – شما می توانید چند تا غسل هر کدام به نیت خودشان انجام بدهید یا می توانید یک غسل انجام بدهید و به قصد همه ی آنها نیت کنید .
788 – در چه مواقعی باید غسل را انجام داد . انواع غسل ها را توضیح بدهید .
پاسخ – موجبات غسل متعدد است . غسل گاهی واجب و گاهی مستحب است .غسل های واجب مثل غسل جنابت و مس میت ،اگر کسی جنب شد برای خواندن نماز احتیاج به غسل دارد . اگر هنوز میت را غسل نداده اند و کسی دست به میت بزند باید غسل میت را انجام بدهد . غسل مستحب مثل غسل جمعه و زیارت .
804 – چگونه باید تیمم کرد ؟
پاسخ – ابتدا باید انگشتر، حلقه و ساعت را باید باز کرد . هر دو دست را بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است مثل خاک یا سنگ می زنیم . اگر سنگ بر دیوار هم باشد اشکالی ندارد . بعد هر دو دست را بر پیشانی و دو طرف پیشانی تا روی ابرو و بالای بینی می کشیم . بعد کف دست چپ را روی دست راست از مچ تا نوک انگشتان و بعد کف دست راست را روی دست چپ می کشیم . ما باید نیت تیمم داشته باشیم و بخاطر خدا باشد و بدانیم که تیمم بجای وضو است ( تیمم بدل از وضو ) یا بجای غسل ( تیمم بدل از غسل ) است . بعضی از مراجع تقلید می فرمایند که اگر تیمم بدل ازغسل       می کنید باید دوبار دست بزنید ، یک بار دست بزنید و بر پیشانی بکشید و یک بار دیگر دست به خاک بزنید و بر دست ها بکشید . بعضی از فقها احتیاطی دارند که یک بار دست بزنید و بر روی پیشانی و دستها بکشید و یک بار دیگر دست به خاک بزنید و بر دستها بکشید . 
827 – آیا اکلیلی که به دست و صورت چسبیده باشد مانع وضو است ؟
پاسخ – اگر اکلیلی چسبیده باشد و جابجا نشود مانع وضو است ولی اگر اکلیل جابجا بشود مانع وضو نیست . پس اگر اکلیل چسبیده باشد و جابجا بشود مانع وضو نیست . 
836 – اگر ما در بین نماز شک کنیم که وضوی داریم یا خیر ،وظیفه ی ما چیست؟
پاسخ – اگر شما در بین نماز شک کنید که وضوی شما باطل بوده است یا وضو گرفته اید یا خیر یعنی شما با طهارت نیستید و نماز شما باطل است و نمی توانید نماز را ادامه بدهید و باید نماز را رها کنید .
837 – اگر محل مسح در وضو مرطوب باشد اشکال دارد ؟پاسخ – خیر ، محل مسح اگر مقداری نم داشته باشد و خیلی خشک نباشد اشکالی ندارد . اگر مسح خیلی خیس باشد که مشخص نباشد که شما مسح کشیده اید ، این صحیح نیست . 
882 – اگر در جایی از بدن زخم باشد و نتوان وضو گرفت یا تیم کرد ،تکلیف چیست؟
پاسخ – شاید بتوان وضو گرفت یا تیمم کرد . اگر شما نمی توانید وضو بگیرید وضوی جبیره بگیرید . یعنی قسمتی که زخم است را باند یا چسب بزند و با دست خیس روی آنها بکشد و قسمت هایی که باز است با آب بشوید . اگر فرد نمی تواند وضوی جبیره بگیرد تیمم کند . اگر هم  فرد نمی تواند تیمم بکند تیمم جبیره ای بکند . اگر دست او زخم است می تواند روی همین جبیره ، تیمم کند . اگر کسی واقعا نمی تواند هیچ کدام از این کارها را انجام بدهد باید همین طوری نماز را بخواند و بعد قضای نماز را بجا بیاورد. این اعمال مراتب دارد و هرکس می تواند به مرتبه از آن عمل کند . بخاطر همین هیچ وقت نباید نماز ترک بشود مگر کسی که آب برای وضو و خاک برای تیمم نداشته باشد که آن هم باید نماز را بخواند و بعد قضای آنرا بجا بیاورد .
896 – کسی که دو غسل بر او واجب شده است و شک دارد که یکی از غسل ها بر او واجب شده است یا خیر ،آیا می تواند به نیت هر دو یک غسل انجام بدهد ؟
پاسخ – بله می تواند این کار را انجام بدهد .
897 – اگر زنی بچه ی مرده ای را بدنیا بیاورد و نمی دانسته که باید غسل مسح میت را انجام می داده ، تکالیف اعمالی که تاکنون انجام داده است چیست ؟
پاسخ – از زمانی که بچه به دنیا آمده است تا زمانی که این خانم اولین غسل واجب را انجام داده است ، نمازهای این فاصله صحیح نیست ولی روزها صحیح است . بعد از اولین غسل نمازها صحیح است .
903 – چربی که از سطح پوست و مو ترشح می شود آیا مانع وضوگرفتن است ؟
پاسخ – چربی بدن مانع وضو گرفتن نیست . بعید است که چربی بدن این قدر زیاد باشد که مانع رسیدن آب به بدن باشد . ولی اگر چربی بدن خیلی زیاد بود و نمی گذارد آب به پوست برسد باید اول چربی را برطرف کرد و بعد وضو گرفت.
911 – آیا وضو با آب دریا اشکال دارد ؟
پاسخ – خیر ، وضو با آب دریا اشکالی ندارد . با اینکه آب دریا املاح زیادی دارد ولی به آن آب می گویند و مضاف نیست ، بنابراین  وضو گرفتن با آن صحیح است .
912 – پس از چند روز که از غسل گذشته است ، من فهمیده ام که ناخن هایم در آن موقع لاک داشته است . حکم غسل و نمازهایی که تابحال خوانده ام چیست ؟
پاسخ – نمازهای شما باطل است زیرا غسل شما صحیح نبوده است . در مورد غسل که شما سر و گردن و طرف راست را  شسته اید درست است ، اگر ناخن دست و پا راست لاک داشته است ، باید آنرا برطرف کنید و همانجا را بشویید و غسل سمت چپ را هم انجام بدهید.، در این صروت غسل شما صحیح است .  حالا اگر دست و پای چپ شما لاک داشته است ، شما سمت راست را شسته اید و سمت چپ هم شسته اید و بعد لاکهای ناخن سمت چپ را برطرف می کنید و می شویید ، در این صورت غسل شما صحیح است . درا ینجا لازم نیست که شما به نیت غسل به حمام بروید همین که شما لاکهای سمت چپ را برطرف کنید و بشویید کافی است . در غسل موالات شرط نیست و لازم نیست که پشت سرهم باشد. پس شما محلی که لاک داشته است دوباره می شویید و غسل شما صحیح است .
919 – اگر در حین وضو گرفتن حرکت کنیم چه حکمی دارد ؟
پاسخ – اگر موالات وضو بهم نخورد اشکالی ندارد . یعنی اگر بین اعمال وضو فاصله نیفتد و اعمال وضو هم بصورت صحیح انجام بشود ، حرکت هنگام وضو اشکالی ندارد
922 – اگر بعد از وضو شک کنیم که ما مسح کشیده ایم یا نه ، تکلیف چیست ؟ 
پاسخ – وضوی شما صحیح است .
925 – من گاهی هنگام وضو گرفتن بعد از اینکه دست چپ خودم را می شویم ، دستم را زیر شیر آب می برم و بعد مسح می کشم ، آیا این کار اشکال دارد ؟
پاسخ – اگر شما از آب غیر اضافه ی وضو استفاده می کنید ، این کار اشکال دارد ولی اگر  این کار را به نیت وضو انجام می دهید اشکالی ندارد . شما سعی کنید این کار را ترک کنید .
 اگر بعد از وضو ،قسمتی از بدن ما نجس بشود ،آیا وضوی ما باطل است ؟
پاسخ – وضوی شما باطل نیست ولی شما نمی توانید با بدن نجس نماز بخوانید . این وضو
 من بخاطر مشکلات پوستی داروی خارجی برای پوست سرم مصرف می کنم و نمی دانم که در آن الکل وجود دارد یا خیر . آیا در این وضعیت ،وضوی من صحیح است ؟
پاسخ – چون شما نمی دانید که محلول نجس است یا خیر ، محکوم به طهارت است ، پس نماز شما درست است . اگر محلول چرب است و چربی آن زیاد است باید برطرف بشود ولی اگر چربی ندارد برای وضو و غسل مانعی ندارد .
 اگر در وضو هنگام مسح سر یا پا ، دست از موضع جدا شود ، آیا باید ما از اول مسح بکشیم ؟
پاسخ – اگر بصورتی جدا بشود که دیگر مسح حساب نشود ، باید از اول وضو گرفت ولی اگر کمی فاصله افتاد اشکالی ندارد و می توان وضو را ادامه داد .
 ما چطور می توانیم تشخیص بدهیم که کرم های استفاده شده مانع وضو هستند ؟
پاسخ – اگر در هنگام وضو ، آب ریخته شده روی چربی صورت قرار بگیرد ، وضو صحیح نیست ولی اگر چربی بصورتی باشد که جذب پوست صورت شما شده است و کمی هم چربی دارد اشکالی ندارد . حتی ممکن است پیشانی شما چرک داشته باشد ولی اینها مانع وضو نیست . جوهر جذب شده هم مانع وضو نیست .اگر چیزی مانع رسیدن آب به پوست هست ، باید برطرف بشود. اگر شما نمی دانید مانعی روی پوست هست یا خیر، باید آنرا برطرف کنید و با صابون آنرا بشویید تا مطمئن باشید که آب به پوست رسیده است ولی مواظب باشید که دچار وسواس نشوید .
 اگر هنگام غسل شک کنیم که غسل را درست انجام داه ایم یا خیر ، تکلیف چیست ؟
پاسخ – اگر شما غسل را انجام داده اید و بعد شک کنید که غسل را درست انجام داده اید یا خیر ، این شک اعتباری ندارد حتی اگر شما در حمام باشید . اگر شما در جزئی از غسل شک کنید می توانید آنرا بشویید ولی باید مواظب باشید که وسواس بخرج ندهید .
 غسل ترتیبی را توضیح دهید .
پاسخ – در غسل ترتیبی ،انسان به نیت غسل ابتدا سر و گردن را می شوید بعد نیمه ی راست بدن و بعد نیمه ی چپ بدن را شستشو می دهد . در غسل باید تمام بدن شسته بشود . مقدار آب مصرفی به گفته ی پیامبر نباید بیشتر از سه کیلو باشد . البته اگر آب بیشتری مصرف شد غسل باطل نیست ولی کراهت دارد . بهتر است که در وضو و غسل آب زیادی مصرف نکنیم .
 دست من بریده شده است و نباید به آن آب برسد . من تیمم می کنم . آیا نمازهای من درست است ؟
پاسخ – اگر قرار است که آب به دست شما نرسد ، آیا شما نمی توانید وضوی جبیره ای بگیرید ؟ یعنی اینکه وضو بگیرید و محل زخم را با پارچه یا نایلون بپوشانید و با دست خیس روی آن بکشید . اگر شما می توانید وضوی جبیرهای بگیرید نمی توانید تیمم کنید .
آیا باید هنگام وضو زیر ناخن ها هم خیس بشود ؟
پاسخ – خیر . لازم نیست که به زیر ناخن ها آب برسد .
اگر بعد از وضو قسمتی از بدن ما نجس بشود آیا وضوی ما باطل می شود ؟
پاسخ – خیر . وضوی شما باطل نمی شود. 
 ما چطور می توانیم یک غسل مستحب و یک غسل واجب را باهم انجام بدهید ؟
پاسخ – شما می توانید نیت هر دو غسل را بکنید و یک غسل انجام بدهید .
 من به غسل هایی که انجام داده ام شک دارم که صحیح بوده است یا خیر ، تکلیف چیست ؟
پاسخ – شک به غسل هایی که انجام شده است اعتباری ندارد .
من دارویی را به پوست سرم می زنم که از ترکیبات آن خبر ندارم. برای غسل و وضو تکلیف من چیست ؟
پاسخ – اگر این دارو چربی ندارد مانعی برای وضو و غسل وجود ندارد. اگر این دارو الکل هم داشته باشد چون نمی دانیم که از چه نوع الکلی است ( بعضی الکل ها نجس نیستند )این محکوم به طهارت است و لزومی ندارد که آب بکشند . اگر ایشان احتیاط بکنند و آب بکشند ،خوب است .
 اگر هنگام غسل پنبه در گوش مان باشد، این غسل صحیح است؟
پاسخ – بله . در غسل شستن داخل گوش لازم نیست و فقط باید به ظاهر گوش آب برسد.
 اگر در بدن ما زخم باشد چگونه باید غسل کنیم ؟
پاسخ – باید جای زخم را شستشو بدهیم و بعد غسل کنیم ولی اگر خون بند نمی آید و       نمی توان غسل را انجام داد، بایدغسل جبیره ای انجام بشود .باید چسب یا پارچه ای روی زخم بگذارید و غسل قسمت های دیگر را بجا بیاورید و بعد بر روی چسب یا پارچه دست بکشید .
حکم خال کوبی برای وضوگرفتن چیست ؟
پاسخ – اگر خال کوبی اسامی مقدس و آیات قرآن نباشد ، برای وضو گرفتن اشکالی ندارد زیرا اینها جوهر هستند و جرمی ندارند . اگر خال کوبی اسامی مقدس و آیات قرآن باشد نمی توان روی آن دست کشید و انسان نباید اینها را خالکوبی کند .
آیا وضو گرفتن با آب تصفیه کن اشکال دارد ؟
پاسخ – خیر اشکالی ندارد . وضو گرفتن با آب تصفیه از این نظر که تصفیه شده است اشکالی ندارد اما ممکن است که این سوال پیش بیاید که برای مصرف این آب برق مصرف می شود و  ممکن است که وضو گرفتن با این آب اسراف باشد .اگر وضو با این آب اسراف محسوب بشود ، وضو گرفتن اشکال دارد زیرا مقداری برق مصرف شده است و اگر آب دیگری هست باید با آن وضو گرفت . آب تصفیه ی فاضلاب ، اگر نجس نباشد یا اینکه ما نمی دانیم نجس است یا خیر ،می توان وضو با آن گرفت. اگر آب فاضلاب نجس بوده است و در تصفیه آن از آب کر استفاده شده است و آب کر به آن وصل بوده است ،این آب پاک شده است و می توان با آن وضو گرفت . اگر بدانیم که آب فاضلاب نجس بوده است و در هنگام تصفیه به آب کر وصل نبوده است و فقط تغییراتی در آن بوجود آورده اند ، با این آب نمی توان وضو گرفت .
 استفاده از موی مصنوعی برای وضو چه حکمی دارد ؟
پاسخ – اشکالی ندارد ولی برای وضو و غسل باید موی مصنوعی را برداشت .اگر انسان نمی تواند موی مصنوعی را بردارد نباید موی مصنوعی را بگذارد .حالا اگر امکان برداشتن موی مصنوعی نیست بناچار باید با همان حالت وضو بگیرد .
 اگر هنگام دست زدن به انسانی، شک کنیم که او مرده بوده است یا خیر ، آیا غسل مسّ میت واجب است ؟
پاسخ – خیر لازم نیست ولی اگر می خواهید احتیاط کنید، می توانید غسل مسّ میت را انجام بدهید .
 آیا برای خواندن تفسیر قرآن وضو لازم است ؟
پاسخ – خیر . مگر اینکه در آن تفسیر، اسامی از نام خدا باشد که می خواهید به آن دست بزنید .حتی برای خواندن قرآن هم مستحب است که فرد وضو داشته باشد.
 آیا لمس کردن میت با دستکش غسل دارد ؟
پاسخ – خیر . اگر بدن انسان با بدن میت تماس نداشته باشد،غسل مس میت ندارد.
 اگر بعد از وضو یا غسل اعضای بدن را بشوییم اشکال دارد ؟
پاسخ – خیر اشکال ندارد.
اگر هنگام وضو دستها را چند بار بشوییم وضو چه حکمی دارد ؟
پاسخ – شستن صورت و دستها برای بار اول لازم است و برای بار دوم بعضی می فرمایند مستحب است و بعضی می فرمایند :جایز است و برای بار سوم می فرمایند: حرام است .اگر شما برای بار سوم صورت و دستها را بشویید و این آب در مسح سر و پا دخیل باشد ،این وضو باطل است ولی اگر صورت را سه بار شستید ولی دستها را دو بار شستید، این وضو باطل نیست ولی کار خلافی کرده است که صورت را سه بار شسته است . منظور از یک بار یا دو یا سه بار شستن کامل است .
 من حکم یکی از غسل ها را نمی دانستم و آنرا انجام نمی دادم .تکلیف نماز و روزه های من چیست ؟
پاسخ – اگر شما واقعا حکم را نمی دانستید روزه هایتان صحیح است ولی شما باید آن مدتی که غسل را انجام نداده اید نمازهایش را بجا بیاورید.
 آیا می توان با دوش حمام غسل ارتماسی کرد ؟
پاسخ – خیر . در غسل ارتماسی باید تمام بدن در آب فرو می رود مثل دریا .
 لمس کردن عبارت بسمه تعالی بدون وضو چه حکمی دارد ؟
پاسخ – بسمه تعالی حکم اسم خدا را ندارد و لمس کردن آن بدون وضو حرام نیست .
 آیا در غسل شستن موهای بلند بدن واجب است ؟
پاسخ – اکثر فقها فتوا دارند که در غسل باید موهای بلند بدن شسسته بشود. بعضی فتوا دارند که شستن موهای بلند بدن لازم نیست .اگر شما در غسل ،موهای بلند بدن را بشویید ، غسل شما به فتوای همه ی فقها درست است.

آیا کاشتن ناخن دائمی برای وضو اشکال دارد ؟
پاسخ – اکثر مراجع می فرمایند که اگر می دانند برداشتن آن برای وضو و نماز سخت است نباید این کار را انجام بدهند. بعضی می فرمایند: اصل کار اشکالی ندارد ولی باید موقع وضو مانع را برطرف کند حتی اگر هزینه بردار باشد مثلا کسی که با چسب سر و کار دارد هنگام نماز باید آنرا برطرف کند هر چند که این کار سخت باشد .اگر برطرف کردن مانع مشقت دارد و زمان نماز می گذرد می تواند با همان وضعیت نماز بخواند .
 آیا ژل زدن به مو برای وضو اشکال دارد ؟
پاسخ -  خود ژل زدن اشکالی ندارد ولی اگر مقدار آن زیاد باشد و روی موها گرفته شده است یا نمی گذارد که برای مسح سر، مو تر بشود، باید آنرا برطرف کنید.
 آیا رنگ پوست گردو که روی دست می ماند برای وضو اشکال ایجاد می کند ؟
پاسخ- خیر .این مثل حنا است .رنگی که روی پوست را  می گیرد و جرمی ندارد مانعی برای وضو نیست .
 چطور ما تشخیص بدهیم که کِرمی که استفاده کرده ایم مانع وضو است ؟
پاسخ – وقتی شما کرمی را استفاده کرده اید ممکن است که جذب پوست بشود و مانع وضو نباشد یا ممکن است که کرم جذب پوست نشده باشد و مانع وضو باشد . اگر کرم یک لایه ای از پوست را گرفته باشد باید برطرف بشود تا وضو صحیح باشد .
 اگر روی ابرو یا مژه مانعی باشد ولی آب به پوست برسد این برای وضو اشکال دارد؟
پاسخ – در وضو مژه ها باید شسته بشود. و نباید مانعی روی مژه ها و ابروها باشد . برای آقایان گفته می شود که اگر محاسن شسته بشود و آب به پوست نرسد اشکالی ندارد .
 اگر بعد از وضو آرایش کنیم و نماز بخوانیم چه حکمی دارد ؟
پاسخ – اشکالی ندارد . اگر لوازم آرایشی که استفاده می شود نجس نباشد، با آرایش نماز خواندن اشکالی ندارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد