آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

احکام غصب


احکام غصب

لزوم عودت زمین هاى اخذ شده  ى به ظلم

1095. شخصى مالک زمین هاى روستایى بوده است، دولت ظالمى متعرّض آن روستا مى  شود، مالک از ترس، زمین ها را به دولت ظالم تسلیم مى  کند، دولت ظالم مالک را مى  کشد، زمین ها را، زمین هاى دولتى اعلام مى  کند و در اختیار کشاورزان قرار مى  دهد. پس از این، کشاورزها این زمین ها را به دیگران مى  فروشند و خریدارها به نام خودشان ثبت مى کنند، حکم تصرّف هاى انجام شده بر زمین ها چیست؟

ج. این تصرّفات تماما عدوانى و غصبى است، از آن دولت ظالم تا دیگران و باید به مالکین اصلى برگردانده شود.

 

چگونگى پرداخت قیمت غصب

1096. آیا در پرداخت قیمت چیز غصبى که از بین رفته، قیمت هنگام مطالبه ملاک است یا بالاترین قیمت از زمان غصب تا زمان پرداخت؟

ج. قیمت زمان مطالبه باید پرداخت شود، بلکه خالى از وجه نیست که بالاترین قیمت از زمان غصب تا زمان پرداخت را بدهد، اگرچه احتیاط در این است که روى یکى از قیمت هایى که آن چیز در این فاصله پیدا کرده یا متوسط آن ها با هم صلح نمایند.

 

تصرف در زمین هاى حریم روستا

1097. زمین هاى زیادى در کنار روستایى یا قلّه کوه یا کف رودخانه که از روستا دور است، قرار دارد که ده کیلومتر مربّع وسعت دارد. کشاورزان روستا ادّعاى مالکیّت آن ها را دارند. آنان مدرک دست  نویس دارند که جدّ آن ها، آن زمین ها را خریده است، تصرّف دیگران در چنین زمین هایى چه صورتى دارد؟

ج. با ثبوت سابقه  ى ملکیّت، تصرف در آن بدون رضایت مالک جایز نیست.

 

تصرّف عدوانى در زمین یهودى  ها

1098. زمینى براى چند نفر یهودى بوده است، یکى از نهادها یا ارگان ها آن را مى  گیرد و تقسیم مى  کند، مالکین شکایت کردند و مؤثر نشد، حکم زمین هاى مذکور چیست؟

ج. رضایت مالک براى تصرف در آن شرط است.

 

منزل مصادره شده از بهایى

1099. اینجانب دانشجوى بورسیه دانشگاه وزارت دفاع مى  باشم که در ترم تحصیلى جارى، ما را در یک خانه مصادره  اى اسکان داده  اند، با توجه به این که این خانه متعلّق به فردى بهایى بوده که اوایل انقلاب به خارج فرار کرده و منزل مصادره شده است، حکم نماز، وضو، غسل و دیگر مسایل شرعى در این خانه، به چه صورت مى  باشد؟

ج. اگر بدانند که بهایى بوده، اشکالى ندارد، به شرط این که از آن ها نباشد که حین ارتداد، اموال او به وارث وى مى  رسد.

 

  

سوار کردن دیگرى به وسیله نقلیه دولتى، هنگام مسافرت

1100. کارمند دولت یا شرکتى با وسیله  ى نقلیه  ى آن شرکت، مسافرت مى  کند و شخص دیگرى را هم سوار مى  کند، آیا اشکال دارد؟

ج. اگر سوار شدن دیگرى، سبب زیادتى خرج وسیله نشود و هیچ تأثیرى در سفر شغلى نداشته باشد، این جا کشف رضایت مالک مى  شود، یعنى در صورتى که بفهمند او مسافر سوار کرده راضى هستند.

عبور از معابر عمومىِ غصبى

1101. زمین هاى کشاورزى یا مسکونى و تجارى که مالکین آن ها افراد زیادى بودند و آن زمین ها را به خیابان، کوچه و معابر عمومى تبدیل کرده  اند، آیا رفت و آمد براى عابرین که نه غاصب هستند و نه جرى بر غصب غاصبین مى  کنند و چه بسا مضطرّ به عبور از آن جا باشند، جایز است؟

ج. ملکیّت زمین هاى مفتوح  العنوه (آن چه از انفال نیست) به تبع ملکیّت بنا است و با تخریب بنا، دیگران که از آن زمین عبور مى  کنند، غاصب نیستند. و در غیر آن زمین ها، اگر مالکین بر باز پس گیرى قدرت دارند یا نرفتن یا رفتن شخص اثرى در غصب غاصب دارد ـ مانند این که همه از آن جا نروند ـ که در این فرض عبور از آن جا حرام است. ولى اگر اجتناب شخص هیچ اثرى در غصب ندارد، اگر تصرف او جزیى و مختصر باشد، به گونه  اى که اگر اجرت آن را به مالک بدهد، چه بسا اجرت را قبول نکند، از طرف او صدقه بدهد و اگر تصرف او زیاد باشد، باید اجرت آن را به مالکین بپردازد و اگر دسترسى به آن ها ندارد، صدقه بدهد، یا اگر مالک مرده و ورثه هم معلوم نیست، براى آن مرده فاتحه یا خیرات و مبرّات بفرستد.

 

واگذارى زمین توسط شهردارى براى مسجد و پیدا شدن مدّعى

1102. قطعه زمینى از طرف شهردارى جهت احداث مسجد به هیأتى واگذار گردیده است. اخیرا شخصى مدعى است که مالک زمین است و شهردارى به زور زمین را از او خریده است، آیا نماز خواندن در این مسجد جایز است؟

ج. اگر مغصوب بوده و راضى نباشد، مسجد نمى  شود؛ ولى بهتر است مالک اصلى، اصل زمین مسجد را رضایت دهد.

 

تصرف غاصبانه مستأجر بعد از انقضاى اجاره

1103. اگر زمان اجاره مغازه، منقضى شود و مستأجر نتواند مالک را به اجاره مجدد راضى نماید و مالک بگوید راضى نیستم لحظه  اى تصرف نمایید، آیا متصرّف غاصب عن علم و عمد مى  باشد؟

ج. از زمان مطالبه  ى مالک، غاصب محسوب مى  گردد و مانند تصرف بدون اجاره است.

 

تعزیر غاصب

1104. غاصب که با علم و عمد مرتکب غصب شده، آیا باید تعزیر شود؟

ج. تعزیر در گناه کبیره و با تشخیص حاکم شرع است.

 

وجوب فورى تخلیه محل مغصوب

1105. آیا غاصبى که عالم به غصب است، باید محل غصب شده را فورى تخلیه نماید؟

ج. باید فورا تخلیه و به مالک ردّ نماید.

 

ضمان غاصب نسبت به منافع مغصوبه

1106. اگر مالک براى دست یافتن به منافع مغصوبه متضرر شود، آیا باید به حکم «المغرور یرجع الى من غرّ.»؛ (فریب خورده باید به آن که وى را فریب داده بازگردد.) تمام مقدار ضرر خود را از غاصب عن علم و عمد بگیرد؟

ج. در صورتى که راه وصول به آن ها به تضرّرها منحصر باشد، به مقدارى که متحمّل شده است، غاصب ضامن مى  باشد، واللّه  العالم.

 

خرید زمین با پول حرام

1107. آیا زمینى که با پول حرام خریده شود، حکم زمین غصبى را دارد؟

ج. چون معاملات به ذمّه واقع مى  شود، زمین حکم غصب را ندارد.

 

وسایل سرقتى کشف شده

1108. بسیارى از وسایل سرقتى که پس از مدتى کشف مى  شوند، قابل شناسایى توسط مال باختگان نیستند، با توجه به این که بى  استفاده گذاشتن چنین وسایلى اعم از اتومبیل و... موجب استهلاک و فرسودگى آن ها مى  شود، تکلیف چیست؟

ج. مجهول المالک است که با محصور و محدود بودن مالکین، مصالحه مى  کنند و تعیین با قرعه هم محتمل است.

 

حکم اموال بهاییان داخل کشور

1109. بهاییانى که در کشور اسلامى هستند، آیا در امان بوده و تصرف در اموال آنان حرام است؟

ج. خیر.

 

دادن غذاى غصبى به میهمان

1110. اگر کسى غذاى غصبى را به میهمان بدهد؛ در صورت جهل میهمان به غصبى بودن غذا، آیا غاصب ضامن است یا میهمان، و آیا این غذا اثر وضعى منفى بر میهمان خواهد داشت؟

ج. ضامن اصلى همان غاصب است و اگر مالک از میهمان گرفت، او هم از غاصب مى  گیرد و اثر وضعى هم امر طبیعى است که با انجام وظیفه قابل ارتفاع است.

 

تغییر در مال غصبى

1111. اگر در مال غصبى به طورى تغییر دهد که از اولش بهتر شود، مثلاً زمینى را احیا کرده یا آن را بسازد یا طلا را گوشواره کرده باشد و یا اتومبیلى را تعمیر نموده باشد و.... چنان چه صاحبش مال را به همین صورت طلب کند، آیا مى  توان هزینه  هاى انجام گرفته براى آن را از وى طلب نمود؟ و اگر آن را به صورت اوّل خواست، تکلیف چیست؟

ج. در این رابطه به مسأله  ى 2043 و 2045 رساله رجوع شود.

منبع:

http://www.bahjat.org

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد