همه مراجع (به جز تبریزى، صافى و مکارم ): در زمان غیبت ولى عصر (عج )، نماز جمعه واجب تخییرى است و بهتر است انسان در این نماز شرکت کند. براى کسى که آن را به جا مىآورد، کفایت از نماز ظهر مىکند ؛ (ولى احتیاط آن است که هر دو را بخواند ).
منبع: امام، فاضل، توضیح المسائل مراجع، بخش احکام نماز جمعه ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 606 و 611 ؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 215 و 216 ؛ بهجت، توضیح المسائل، نماز جمعه، م 2 ؛ سیستانى، توضیح المسائل مراجع، بخش دوم احکام نماز جمعه و وحید، منهاج الصالحین، ج 2، الفصل الثالث عشر فى صلاة الجمعه، الثالث.
*** آیةاللَّه تبریزى: اگر نماز جمعه با شرایطش اقامه شود، شرکت در آن احتیاط واجب است و براى کسى که آن را به جا آورد، کفایت از نماز ظهر مىکند.
منبع: استفتاءات، س 627 و 630.
*** آیةاللَّه صافى: شرکت در اقامه نماز جمعه، بسیار خوب است ؛ ولى کسى که نماز جمعه را به جا مىآورد، بنابر احتیاط واجب باید نماز ظهر را بخواند و به نماز جمعه اکتفا نکند.
منبع: جامع الاحکام، ج 1، س 353.
*** آیةاللَّه مکارم: در زمان غیبت ولى عصر (عج )، نماز جمعه واجب تخییرى است و براى کسى که آن را به جا مىآورد، کفایت از نماز ظهر مىکند ؛ ولى به هنگام تشکیل حکومت اسلامى، احتیاط در خواندن نماز جمعه است.
منبع: استفتاءات، ج 2، س 356 و 357.