آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

سجده های واجب در قرآن


***   در هریک از چهار سورهٴ (النجم، العلق، السجّده و فصّلت) یک آیهٴ سجده است که در قرآنها، معیّن مىباشد، اگر انسان آن را بخواند و یا بشنود، بعد از تمام شدن آن آیه، باید فورا سجده کند و اگر فراموش کرد، هر وقت یادش آمد باید سجده نماید.

***   در صورتى که تمام آیه خوانده شود سجده واجب مىگردد، امّا اگر قسمتى از آن را بخواند لازم نیست سجده کند.

***   اگر انسان موقعى که آیهٴ سجده را مىخواند، از دیگرى نیز بشنود، بنا بر احتیاط واجب، باید دو سجده نماید.

***    در غیر نماز، اگر در حال سجده، آیهٴ سجده را بخواند و یا بشنود باید سر از سجده بردارد و دوباره سجده کند.

***    کسى که این آیات را بنویسد، یا مشاهده کند و یا در نظر بیاورد، سجده بر او واجب نیست.

***    اگر انسان از بچهٴ غیر ممیّز که خوب و بد را نمىفهمد و یا از کسى که قصد خواندن قرآن ندارد، آیهٴ سجده را بشنود، بنا بر احتیاط واجب سجده کند و همچنین است اگر از مانند ضبط صوت و رادیو، آیهٴ سجده را بشنود.

***   در سجده هاى واجب قرآن، باید جاى انسان غصبى نباشد و جاى پیشانى، او، از جاى زانوها و سر انگشتان بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد.

***   در سجده هاى واجب قرآن، لازم نیست با وضو، غسل، رو به قبله باشد، یا عورت خود را بپوشاند و یا بدن و جاى پیشانى او پاک باشد و همچنین چیزهایى که در لباس نمازگزار شرط مىباشد، در لباس او شرط نیست، اما اگر لباس او غصبى است، چنانچه سجده کردن، تصرّف در آن لباس باشد، سجده باطل است.

***    بنا بر احتیاط واجب در سجده اى واجب قرآن، پیشانى را بر مهر یا چیز دیگرى که سجده بر آن صحیح است گذاشته و جاهاى دیگر بدن را به دستورى که در سجدهٴ نماز (مسأله 1127) گفته شد، بر زمین بگذارد.

***    هرگاه در سجدهٴ واجب قرآن، پیشانى را به قصد سجده، بر زمین بگذارد اگرچه ذکر نگوید، کافیست و گفتن ذکر، مستحب است و بهتر است بگوید: (لاٰ إلٰهَ إلاّ اللهُ حَقّاً حَقّاً، لاٰ إلٰهَ إلاّاللهُ ایمٰاناً وَ تَصْدیقاً، لاٰ إلٰهَ إلاّ اللهُ عُبودِیَّةً وَ رِقّاً، سَجَدْتُ لَکَ یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقّاً، لاٰ مُسْتَنْکِفاً وَلاٰمُسْتَکْبِراً، بَلْ أنا عَبْدٌ ذَلیلٌ ضَعیفٌ خٰائِفٌ مُسْتَجیرٌ).

منبع : توضیح المسائل آیت الله العظمى سید صادق شیرازى 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد