آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

توضیحات لازم در مورد نـماز

پیرامون واژه

معنای لغوی «صلاه» در عربی، دعا است.با این حال واژه? «نماز» واژه‌ای پارسیست که ایرانیان برای واژه «صلاه» عربی به کار بردند. این واژه به معنای خم شدن و سر فرود آوری برای سنایش و احترام است.فرهنگ فارسی معین ریشه این واژه را از پارسی پهلوی می‌داندهرچند در برخی منابع ریشهواژه نماز از واژه «ناماسته» در زبان سانسکریت آریاییان دانسته شده‌است.

شرح و ویژگی‌ها

این عبادت در شبانه‌روز در پنج نوبت رو به قبله مسلمانان - کعبه در مکه - بصورت فردی یا گروهی (نماز جماعت) برگزار می‌شود. نماز مسافر شکسته‌است یعنی مسافر باید نمازهای چهار رکعتی را دو رکعتی‏ بخواند.

در این عبادت دو سوره? از قرآن که یکی از آنها سوره حمد و دیگری معمولاً سوره کوتاهی مثل سوره توحید است و تعدادی ذکر به زبان عربی خوانده‌ می‌شود. نمار باید به زبان عربی خوانده شود.

اهل تسنن نماز را در زمان متفاوت می‌خوانند و (شیعه درپنج نوب ترا مستحب می داند)

به این صورت که: نماز صبح که بعد از اذان صبح و قبل از طلوع آفتاب خوانده می‌شود، نماز ظهر که بعد از اذان ظهر خوانده می‌شود، نماز عصر که به هنگام عصر خوانده می‌شود، نماز مغرب که پس از اذان مغرب خوانده می‌شود و نماز عشاء که بعد از اذان عشاء خوانده می‌شود.

اهل تشیع نیز معتقدند که اوقات اصلی جهت بجا آوردن نمازهای روزانه همان اوقات بعد از اذان مربوط به هر نوبت می‌باشد(مانند اهل سنت)لیکن چون نمازهای ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشا دارای وقت مشترک نیز هستند لذا خواندن توام نمازهای ظهر و عصر و همچنین نمازهای مغرب و عشا بلامانع می‌باشد.

لیکن بنا به اعتقاد شیعیان نیز بجاآوردن هر یک از نمازهای روزانه در وقت مختص خود از فضیلت بیشتری برخوردار بوده و در احادیث(گفته‌ها) امامان و بزرگان شیعه نیز به کرات بدان اشاره شده‌است. عده‌ای از عارفان بر این باورند که تمام موجودات نیز متناسب با وضع خود در حال حمد و تسبیح خداوند هستند و به آیاتی نظیر «و گیاه و درخت سجده می‌کنند.» استناد می‌ورزند.

ظاهر نماز
همان طریقه خواندن نماز و رعایت وقت در بجا آوردن آنها که در رساله یا رساله عملی، کاملاً توضیح داده شده‌است که مقدماتی دارد و ترتیبی و دیگر چیز‌هایی

مقدمات

مسلمان بودن و داشتن طهارت و توانایی خواندن آیات و گفتن اذکار که برای خواندن نماز مستحبی فقط مسلمان بودن کافی است.

شروط نماز صحیح  



رعایت کردن این بخش‌ها در نماز واجب، شرط صحیح بودن آن است:

1-تکبیرة الاحرام، 2-قرائت، 3-رکوع، -سجده، 4-تشهد و 5-سلام و 6-ترتیب 7-موالات (یعنی نماز به هم نخورد).

اذان و اقامه و بعضی چیز‌های دیگر برای آماده شدن و مقدمات نماز برای کسب حالات قلبی و روحی و ذهنی مفید مربوط به نمازاست.

به اعتقاد مسلمانان، رعایت کردن آداب و دانستن اسرار برای نمازگزار در طولانی مدت سیر و مسیری است که او را به جایی می‌رساند که در کشف خداشناسی بسیار موثر است.


نماز جمعه

نماز جمعه نشانه وحدت بین همه مسلمانان است که هر جمعه و بصورت جماعت برگزار می‌شود. همه اعمال در دین اسلام که نماز یکی از آنهاست، از زمان پیامبر اسلام و امامان شیعه تاکنون و به همان شیوه برگزار می‌شود.

توضیح: نماز جمعه‌ای که اهل سنت برگزار می‌کنند. این نماز جمعه در هر شهر می‌تواند در هر مسجدی برگزار شود. هر شخص مورد تایید یک مسجد می‌تواند امام جمعه آن مسجد شود. نوع دوم نماز جمعه شیعیان است که می‌بایست طبق احکام شیعی فقط در مساجد جامع هر شهر برگزار شود.


واجبات نماز

1. نیت.
2. قیام یعنی ایستادن.
3. تکبیرة الاحرام یعنی گفتن «الله اکبر» در اول نماز.
4. رکوع.
5. سجود.
6. قرائت.
7. ذکر.
8. تشهد.
9. سلام.
10. ترتیب.
11. موالات یعنی پی در پی بودن اجزاء نماز 

نمازهای واجب

نمازهای واجب که در اعتقاد مسلمانان ادا نکردن آن‌ها گناه محسوب می‌شود، عبارت‌اند از نمازهای روزانه (شامل نماز صبح که دو رکعت است، نماز ظهر که چهار رکعت است، نماز عصر که چهار رکعت است، نماز مغرب که سه رکعت است و نماز عشا که چهار رکعت است) و نماز آیات، نماز میت، نماز طواف، نماز قضای پدر و نماز به واسطه نذر و قسم. 

نمازهای مستحب

در اعتقادات اسلامی، انجام دادن این نمازها ثواب دارد اما الزامی به انجام آن‌ها نیست. این نمازها عبارت‌اند از: نماز جمعه، نماز عید قربان و نماز عید فطر.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد