آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

حبّ دنیا باعث تشتّت خیال است‏

 باید دانست که به حسب فطرت و جبلّت، قلب به هر چه علاقه و محبت پیدا کرد، قبله توجّه آن همان محبوب است. و اگر اشتغال به امری مانع از تفکر در حال محبوب و جمال مطلوب شود به مجرّد آنکه آن اشتغال کم شود و آن مانع از میان برخیزد، فوراً قلب به سوی محبوب خود پرواز نموده، متعلّق به دامن آن شود. 


   اهل معارف و صاحبان جذبه الهیه اگر دارای قوّت قلب باشند و متمکّن در جذبه و حبّ باشند، در هر مرآتی جمال محبوب و در هر موجودی کمال مطلوب را مشاهده نموده و «ما رَاَیْتُ شَیْئاً اِلّا [ و  ]رَاَیْتُ اللّه فیهِ وَ مَعَه»(36) گویند. و اگر سَروَر آنها فرماید: «لَیُغانُ علی قَلْبی و اِنّی لَأسْتَغْفِرُاللّهَ فی‏ کُلِّ یَوْمٍ سَبْعینَ مَرَّة»(37) برای آنست که جمال محبوب را در مرأت(38)، خصوصاً مرائی کدره چون مرآت بوجهلی دیدنْ، خود کدورت برای کُمَّل است. و اگر قلب آنها قوی نباشد و اشتغال به کثرات مانع از حضور شود، به مجرّد آن که آن اشتغال کم شود طائر قلوب آنها به آشیانه قدس خود پرواز کند و دست آویز جمال جمیل گردد.


   و طالبان غیر حق، که در نظر اهل معرفت همه طالب دنیا هستند، نیز هر چه مطلوب آنها است به همان متوجه و متعلّقند. آنها نیز اگر در حبل مطلوب خود مفرطند و حبّ دنیا مجامع قلوب آنها را گرفته، هیچگاه از توجّه به آن مسلوب نشوند و در هر حال و هر چیز با جمال محبوب خود بسر برند. و اگر حبّ آنها کمتر باشد، در وقت فراغت، قلبِ آنها به محبوب خود رجوع کند. 


   آنان که حبّ مال و ریاست و شرف در دل آنها است در خواب نیز مطلوب خود را می‏بینند و در بیداری به فکر محبوب خود بسر می‏برند؛ و مادامی که در اشتغال به دنیا بسر می‏برند با محبوب خود هم آغوشند؛ و چون وقت نماز شود، دل حالت فراغتی می‏یابد و فوراً متعلّق به محبوب خود می‏شود، گویی تکبیرة الاحرام، کلید درِ دکّان یا رافع حجاب بین او و محبوب او است؛ یک وقت به خود می‏آید که سلام نماز را گفته، در صورتی که هیچ توجّه به آن نداشته، همه‏اش را با فکر دنیا هم آغوش بوده. اینست که چهل - پنجاه سال نماز ما را در دل اثری جز ظلمت و کدورت نیست.


   و آنچه باید معراج قرب حضرت حق و مایه انس به آن مقام مقدّس باشد، ما را از ساحت قرب مهجور و از عروج به مقام انس فرسنگ‏ها دور کرده. اگر نماز ما بویی از عبودیّت داشت، ثمره‏اش خاکساری و تواضع و فروتنی بود، نه عُجب و خود فروشی و کبر و افتخار که هر یک برای هلاکت و شقاوت انسان سببی مستقلّ و موجبی منفرد است.


   بالجمله، دل ما چون با حبّ دنیا آمیخته شده و مقصد و مقصودی جز تعمیر آن ندارد، ناچار این حبّ مانع از فراغت قلب و حضور آن در محضر قدس شود. و علاج این مرض مهلک و فساد خانمان سوز با علم و عملِ نافع است.


تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید


نظرات 2 + ارسال نظر

سلام گرامی

ضمن تبریک بعثت رسول اکرم (ص)

کسب رتبه در سومین دوره از مسابقات وبلاگنویسی نـماز را به شما وبلاگنویس ارزشی تبریک عرض می کنم.

باتشکر - گروه فرهنگی دنیای نیاز به نـماز
التماس دعا

یا سلام خدمت دوست عزیز
ممنون عزیز دل

رضا آقازاده کلیبر دوشنبه 5 خرداد 1393 ساعت 22:21 http://masjadvanamaz.blogfa.com/

با سلام انتخاب بجا و شایسته شما را بعنوان وبلاگ نویس برتر تبریک عرض می نمایم آقای روحی در صورت امکان اگر از ستاد اقامه نماز با شما تماس گرفتند و در رابطه با زمان جشنواره و اهداء جوایز گفتند بنده را نیز مطلع کنید آخه تلفن بنده مسدود بوده و دسترسی ندارم ممنون می شم خبرم کنید یا علی

با سلام خدمت برادر عزیز به شما هم تبریک میگویم
چشم عزیز دل

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد