آموزش نماز

آثار و برکات نماز

آموزش نماز

آثار و برکات نماز

خون هاى زنانه (استحاضه، حیض و نفاس)

خون هاى زنانه (استحاضه، حیض و نفاس)

1. استحاضه

چه خونى استحاضه است؟

861. استحاضه چیست؟

ج. هر خونى که خانم ها قبل از بلوغ یا بعد از یائسگى مى بینند یا خونى که از 3 روز کمتر دیده مى شود یا خونى که از 10 روز بیشتر مى شود (که در این حالت مى تواند مقدارى حیض باشد که در احکام حیض گفته شده)، استحاضه است؛ در صورتى که خون زخم و خون نفاس نباشد.

استحاضه و انواع آن

862. استحاضه چند نوع است؟

ج. خون استحاضه یکى از خون هایى است که از زن خارج مى شود، این خون اگر زیاد باشد استحاضه کثیره و اگر کم باشد استحاضه قلیله و در صورت بینابین [متوسط [استحاضه متوسطه نامیده مى شود.

استحاضه قلیله

863. استحاضه قلیله چه ویژگى دارد؟

ج. استحاضه قلیله آن است که خون در پنبه اى که زن داخل فرج مى نماید نفوذ نکند و فقط روى آن آلوده شود.

استحاضه متوسطه

864. استحاضه متوسطه چه ویژگى دارد؟

ج. استحاضه متوسطه آن است که خون در پنبه اى که زن داخل مهبل مى نماید، نفوذ مى کند، اما از پنبه به دستمال جارى نمى شود.

استحاضه کثیره

865. استحاضه کثیره چه ویژگى دارد؟

ج. استحاضه کثیره آن است که خون علاوه بر نفوذ در پنبه اى که زن داخل مهبل مى نماید از آن بگذرد و به دستمال هم برسد.

استحاضه و حدث اصغر و اکبر

866. استحاضه چه نوع حدثى به شمار مى آید؟

ج. استحاضه قلیله مانند حدث اصغرى است که استمرار دارد مانند کسى است که سلس بول دارد. اما استحاضه متوسطه و کثیره علاوه بر این که مانند حدث اصغر عمل مى کند و باعث وجوب وضو مى شود، مانند حدث اکبر باعث وجوب غسل هم مى شود.

ویژگى خون استحاضه

867. خون استحاضه چه ویژگى هایى دارد؟

ج. خون استحاضه غالبا زرد رنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بیرون مى آید.

همانندى خون استحاضه با حیض

868. آیا ممکن است خون استحاضه همانند خون حیض سرخ و سیاه باشد؟

ج. ممکن است گاهى خون استحاضه شبیه خون حیض غلیظ و سرخ و سیاه باشد و با فشار و سوزش بیرون بیاید.

استحاضه در ایام حیض

869. آیا خانم ها در ایام عادت ماهانه ممکن است خون استحاضه ببینند؟

ج. در ایام حیض ممکن است خون هاى کم رنگ شبیه استحاضه دیده شود یا گاهى تمام مدت عادت ماهانه خون کم رنگ دیده شود؛ اما هیچگاه به آن استحاضه نمى گویند. البته گاهى واقعا نمى دانیم خونى که مى بینیم حیض است یا استحاضه.

خون کمتر از 3 روز استحاضه است

870. خانمى در یک ماه به این صورت خون دیده است. 3 روز خون دیده که 3 ساعت قبل از تمام شدن کامل 3 روز پاک شده است و مجددا 2 روز خون دیده است. حکم این خون ها با توجه به این که 3 روز اوّل کامل نشده است چیست؟ حیض است یا استحاضه؟

ج. اگر در 3 ساعت باقى مانده از 3 روز در باطن هم خون نداشته استحاضه است.

شک در اتصال در 3 روز احتیاط به احکام استحاضه

871. خانمى چون نمى دانسته باید خود را وارسى کند، شک دارد که در 3 روز خون اتصال داشته یا خیر یا این که در روز سوم شک کند که 2 روز قبل، خون اتصال داشته یا خیر، وظیفه اش چیست؟

ج. مورد احتیاط است (وظیفه مستحاضه را انجام دهد و کارهایى که بر حائض حرام است را ترک کند).

استحاضه پس از ایام حیض

  ادامه مطلب ...

احکام وضو و غسل و تیمم


647 – در هنگام وضو ، اگر آب  از دست کسی به دست ما ترشح کند یا آب باران به دست ما برسد ، این وضو چه حکمی دارد ؟ پاسخ – اگر مقداری آب از دست کسی به دست ما برسد اشکالی ندارد و در هنگام باران وضو گرفتن اشکالی ندارد ولی سر و پا باید خشک باشد و اگر سر خیس باشد برای مسح باید سر را خشک کنند . با خیسی زیاد نمی توان مسح سر کشید .

7 – آیا کسی که نمی تواند وضو بگیرد می تواند شخص دیگری برای او وضو بگیرد و مسح سر او را بکشد  تا فرد بتواند نماز بخواند ؟
پاسخ –  بله . انسان باید شخصاً وضو بگیرد . از جمله شرایط صحت وضو این است که شخص خودش وضو بگیرد و در اعمال وضو از دیگران کمک نگیرد . اما اگر کسی خودش نمی تواند وضو بگیرد باید از دیگران کمک بگیرد. یعنی از کسی بخواهد که به او کمک کند  . صورت و دست های او را بشوید. در مسح سر بهتر است از دست خود فرد استفاده کند یعنی شخص ثالث دست او را بالا بیاورد تا خود او مسح را بکشد .  اگر این امکان وجود نداشت شخصی که به فرد کمک می کند و بجای او وضو می گیرد ، باید دست به روی دست او بکشد و از خیسی دست او استفاده کرده و مسح سر و پای فرد را بکشد .
40 – اگر دو غسل به عهده ی ما باشد آیا باید هردو را جدا انجام دهیم ؟
پاسخ – هم می توانید جدا انجام دهید هم می توانید به نیت هردو یک غسل انجام دهید .
56 – آیا با تاتوی ابرو می توان غسل کرد ؟
پاسخ – آنچه که امروز بعنوان تاتوی ابرو معروف است صرفا رنگ و جوهر است و جرمی ندارد . قاعده ی کلی این است که اگر جرمی در کار نباشد که روی پوست یا ابرو یا مژه ها را نگیرد که اگر شسته بشود آب روی آن را بگیرد . این تاتویی که خانم ها می کنند از لحاظ غسل مانع نیست . اگر این کار آرایش به حساب بیاید یعنی در حدی باشد که بگویند این خانم آرایش کرده است حتی آرایش ثابت ، باید آنرا از نگاه نامحرم بپوشانند . پس اگر جرم ندارد و صرفا رنگ و جوهر است مانع غسل و وضو نخواهد بود .
75 – آیا حنا گذاشتن مانع غسل و وضو می شود ؟
پاسخ – آنچه که متعارف است که حنا می گذارند و بعد آنرا می شویند و رنگش باقی      می ماند حتی اگر رنگش تیره باشد ، این مانع وضو و غسل نیست . اگر جرمی از حنا روی دست باشد این اشکال دارد .
96 – آیا در وضو مسح پا را می توانیم با کف دست بکشیم یا با انگشتان هم می شود آنرا مسح کرد ؟
پاسخ – با هر قسمتی از کف دستتان از سر انگشتان تا مچ تان می توانید مسح سر و پا را بکشید.
102 – من هنگام غسل کردن خیلی شک می کنم و وسواس هستم .چکار کنم ؟
پاسخ – شما به شک های تان اعتنا نکنید . سر و گردن را بشویید . طرف راست و چپ را حداقل در سه دقیقه انجام بدهیم . آب هم زیاد مصرف نکنید . پیامبر می فرماید که آب مصرفی غسل شما بیشتر از یک صاع یعنی کمی بیشتراز سه لیتر نباشد . با کمتر از این هم می شود غسل کرد . پس اینها را مدنظر داشته باشید . اگر با این جواب ما مشکل شما حل نشد که علی القاعده هم حل نمی شود ، شما باید به مشاوره بروید و یک عالمی که آشنا با مشاوره ی فقهی باشد شما را راهنمایی بکند تا وسواس برطرف بشود .
104 – آیا غسل جنابت خودبخود بر انسان واجب می شود ؟
پاسخ -  خیر . غسل جنابت فی نفسه مستحب است یعنی اگر کسی جنب است مستحب است که زودتر غسل کند اما برای کارهایی که نیاز به طهارت دارد مثل نماز و طواف باید حتما غسل کند که به سبب آن عمل غسل جنابت واجب می شود .
133 – اگر هنگام غسل داخل گوش را شستشو ندهیم ، آیا غسل صحیح است ؟
پاسخ – در هنگام غسل ،شستن داخل گوش لازم نیست . همین مقدار ششستن بیرونی گوش که معلوم است کافی است  و غسل صحیح است .
136 – آیا می توان روی مهر شکسته شده تیمم کرد ؟) وضو)
پاسخ – اگر مهر پخته نباشد می توانند آنرا نرم کنند و با آن تیمم کرد اما اگر مهر پخته باشد ، بسیاری از فقها ء می فرمایند که سجده هم بر آن صحیح نیست . البته معمولا مُهر ، پخته نیست. حالا اگر مهر پخته شده را خاک کنند و روی آن تیمم کنند ، بعضی از فقهاء        می فرمایند که تیمم صحیح است اما بعضی دیگر تیمم بر گل پخته را صحیح نمی دانند .   می توان در بعضی مواقع بجای وضو وغسل ، تیمم کرد .

139– برای انجام دادن چند غسل ، آیا باید غسل مافی الذمه بکنیم یا هر غسل را به نیت نام ببریم ؟

پاسخ – اگر کسی چند غسل بر عهده ی او باشد ، می تواند یک غسل به نیت چند غسل بجا بیاورد. اما غسل مافی الذمه یک غسل می شود . و اگر غسلی انجام بدهد به نیت آنچه که برعهده اش هست اشکالی ندارد یعنی همه را نیت کند و این صحیح است.


  ادامه مطلب ...

احکام طهارت

احکام طهارت

آب مطلق و مضاف

١٥ آب یا مطلق است‏یا مضاف: آب مضاف آبى است که آن را از چیزى بگیرند،مثل آب هندوانه و گلاب، یا با چیزى مخلوط باشد، مثل آبى که به قدرى با گل و مانند آن مخلوط شود که دیگر به آن آب نگویند. و غیر اینها آب مطلق است و آن بر پنج قسم است: اول: آب کر. دوم: آب قلیل. سوم: آب جارى. چهارم: آب باران.پنجم: آب چاه.

١- آب کر

١٦ آب کر مقدار آبى است که اگر در ظرفى که درازا و پهنا و گودى آن هر یک سه وجب و نیم است بریزند آن ظرف را پر کند، و وزن آن از من تبریز مثقال کمتر است، و به حسب کیلوى متعارف بنابر اقرب ٤١٩/٣٧٧ کیلوگرم مى‏شود.

١٧ اگر عین نجس مانند بول و خون به آب کر برسد، چنانچه به واسطه آن بویا رنگ و یا مزه آب تغییر کند آب نجس مى‏شود، و اگر تغییر نکند، نجس نمى‏شود.

١٨ اگر بوى آب کر به واسطه غیر نجاست تغییر کند، نجس نمى‏شود.

١٩ اگر عین نجس مانند خون به آبى که بیشتر از کر است برسد و بو یا رنگ یا مزه قسمتى از آن را تغییر دهد، چنانچه مقدارى که تغییر نکرده کمتر از کر باشد،تمام آب نجس مى‏شود. و اگر به اندازه کر یا بیشتر باشد، فقط مقدارى که بو یا مزه یا رنگ آن تغییر کرده نجس است.

٢٠ آب فواره اگر متصل به کر باشد آب نجس را پاک مى‏کند در صورتى که مخلوط با آن شود. ولى اگر قطره قطره روى آن آب نجس بریزد آن را پاک نمى‏کند،مگر آنکه چیزى روى فواره بگیرند تا آب آن قبل از قطره قطره شدن، به آب نجس متصل شود و با آن مخلوط گردد.

٢١ اگر چیز نجس را زیر شیرى که متصل به کر است بشویند آبى که از آن چیز مى‏ریزد اگر متصل به کر باشد و بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد پاک است

٢٢ اگر مقدارى از آب کر یخ ببندد و باقى آن بقدر کر نباشد چنانچه نجاست به آن برسد نجس مى‏شود، و هر قدر از یخ هم آب شود نجس است .

٢٣ آبى که به اندازه کر بوده، اگر انسان شک کند از کر کمتر شده یا نه مثل آب کر است ، یعنى نجاست را پاک مى‏کند و اگر نجاستى هم به آن برسد نجس نمى‏شود. و آبى که کمتر از کر بوده و انسان شک دارد به مقدار کر شده یا نه حکم آب کر ندارد .

٢٤ کر بودن آب به دو راه ثابت مى‏شود: اول: آن که خود انسان یقین کند. دوم: آن که دو مرد عادل خبر دهند.

٢- آب قلیل

٢٥ آب قلیل آبى است که از زمین نجوشد و از کر کمتر باشد.

٢٦ اگر آب قلیل روى چیز نجس بریزد یا چیز نجس به آن برسد نجس مى‏شود، ولى اگر از بالا با فشار روى چیز نجس بریزد مقدارى که به آن چیز مى‏رسد نجس ، و هر چه بالاتر از آن است پاک مى‏باشد، و نیز اگر مثل فواره با فشار از پایین به بالا رود در صورتى که نجاست به بالا برسد پایین نجس نمى‏شود و اگر نجاست به پایین برسد بالا نجس مى‏شود.

٢٧ آب قلیلى که براى برطرف کردن عین نجاست روى چیز نجس ریخته شود و از آن جدا گردد، نجس است ، و همچنین بنابر اقوى باید از آب قلیلى هم که بعد از برطرف شدن عین نجاست ، براى آب کشیدن چیز نجس روى آن مى‏ریزند و از آن جدا مى‏شود، اجتناب کنند. ولى آبى که با آن مخرج بول و غائط را مى شویند با پنج‏شرط پاک است: اول : آن که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد. دوم : نجاستى از خارج به آن نرسیده باشد. سوم : نجاست دیگرى مثل خون، یا بول یا غائط بیرون نیامده باشد. چهارم : ذره‏هاى غائط در آب پیدا نباشد. پنجم : بیشتر از مقدار معمول ، نجاست به اطراف مخرج نرسیده باشد.

٣- آب جارى

٢٨ آب جارى آبى است که از زمین بجوشدو جریان داشته باشد مانند آب چشمه و قنات .

٢٩ آب جارى اگر چه کمتر از کر باشد، چنانچه نجاست به آن برسد تا وقتى بو یا رنگ یا مزه آن بواسطه نجاست تغییر نکرده پاک است .

٣٠ اگر نجاستى به آب جارى برسد مقدارى از آن که بو یا رنگ یا مزه‏اش بواسطه نجاست تغییر کرده نجس است و طرفى که متصل به چشمه است اگر چه کمتر از کر باشد پاک است . و آبهاى دیگر نهر اگر به اندازه کر باشد یا بواسطه آبى که تغییر نکرده به آب طرف چشمه متصل باشد، پاک و گر نه نجس است .

٣١ آب چشمه‏اى که جارى نیست ولى طورى است که اگر از آن بردارند باز مى‏جوشد حکم آب جارى دارد. یعنى اگر نجاست به آن برسد، تا وقتى بو یا رنگ یا مزه آن بواسطه نجاست تغییر نکرده پاک است .

٣٢ آبى که کنار نهر ایستاده و متصل به آب جارى است‏حکم آب جارى دارد.

٣٣ چشمه‏اى که مثلا در زمستان مى‏جوشد و در تابستان از جوشش مى‏افتد فقط وقتى که مى‏جوشد حکم آب جارى دارد.

٣٤ آب حوض حمام اگر چه کمتر از کر باشد چنانچه به خزینه‏اى که آب آن به اندازه کر است متصل باشد مثل آب جارى است .

٣٥ آب لوله‏هاى حمام که از شیرها و دوشها مى‏ریزد اگر متصل به کر باشد مثل آب جارى است و آب لوله‏هاى عمارات اگر متصل به کر باشد در حکم آب کر است .

٣٦ آبى که روى زمین جریان دارد ولى از زمین نمى‏جوشد، چنانچه کمتر از کر باشد و نجاست به آن برسد نجس مى‏شود اما اگر از بالا با فشار به پایین بریزد، چنانچه نجاست به پایین آن برسد بالاى آن نجس نمى‏شود.

٤- آب باران

  ادامه مطلب ...

احکام تقلید


بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، و الصلاة و السلام على خیر خلقه محمد 
و آله الطاهرین ، و لعنة الله على اعدائهم اجمعین الى یوم الدین

احکام تقلید

١ عقیده مسلمان به اصول دین باید از روى دلیل باشد، ولى در احکام غیر ضرورى دین باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روى دلیل به دست آورد،یا از مجتهد تقلید کند، یعنى به دستور او رفتار نماید، یا از راه احتیاط طورى به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است، مثلا اگر عده‏اى از مجتهدین عملى را حرام مى‏دانند و عده دیگر مى‏گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد، و اگر عملى را بعضى واجب و بعضى مستحب مى‏دانند آن را بجا آورد. پس کسانى که مجتهد نیستند و نمى‏توانند به احتیاط عمل کنند واجب است از مجتهد تقلید نمایند.

٢ تقلید در احکام عمل کردن به دستور مجتهد است. و از مجتهدى باید تقلید کرد که مرد و بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و حلال زاده و زنده و عادل باشد. و نیز بنابر احتیاط واجب باید از مجتهدى تقلید کرد که حریص به دنیا نباشد و از مجتهدین دیگر اعلم باشد، یعنى در فهمیدن حکم خدا از تمام مجتهدین زمان خود استادتر باشد.

٣ مجتهد و اعلم را از سه راه مى‏توان شناخت: اول: آنکه خود انسان یقین کند، مثل آنکه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد. دوم: آنکه دو نفر عالم عادل که مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند، به شرط آنکه دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند. سوم: آنکه عده‏اى از اهل علم که مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند و از گفته آنان اطمینان پیدا مى‏شود، مجتهد بودن و یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند.

٤ اگر شناختن اعلم مشکل باشد به احتیاط واجب باید از کسى تقلید کند که گمان به اعلم بودن او دارد، بلکه اگر احتمال ضعیفى هم بدهد که کسى اعلم است‏و بداند دیگرى از او اعلم نیست به احتیاط واجب باید از او تقلید نماید. و اگرچند نفر در نظر او اعلم از دیگران و با یکدیگر مساوى باشند باید از یکى ازآنان تقلید نماید.

٥ به دست آوردن فتوى یعنى دستور مجتهد چهار راه دارد: اول: شنیدن از خود مجتهد. دوم: شنیدن از دو نفر عادل که فتواى مجتهد را نقل کنند. سوم: شنیدن از کسى که مورد اطمینان و راستگوست. چهارم: دیدن در رساله مجتهد در صورتى که انسان به درستى آن رساله اطمینان داشته باشد.

٦ تا انسان یقین نکند که فتواى مجتهد عوض شده است، مى‏تواند به آنچه در رساله نوشته شده عمل نماید و اگر احتمال دهد که فتواى او عوض شده، جستجو لازم نیست.

٧ اگر مجتهد اعلم در مساله‏اى فتوى دهد، مقلد آن مجتهد یعنى کسى که از او تقلید مى‏کند نمى‏تواند در آن مساله به فتواى مجتهد دیگر عمل کند، ولى اگر فتوى ندهد و بفرماید احتیاط آن است که فلان طور عمل شود مثلا بفرماید احتیاط آن است که در رکعت‏سوم و چهارم نماز، سه مرتبه تسبیحات اربعه یعنى "سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر" بگویند، مقلد باید یا به این احتیاط که احتیاط واجبش مى‏گویند عمل کند و سه مرتبه بگوید یا بنابر احتیاط واجب به فتواى مجتهدى که علم او از مجتهد اعلم کمتر و از مجتهدهاى دیگر بیشتر است،عمل نماید، پس اگر او یک مرتبه گفتن را کافى بداند، مى‏تواند یک مرتبه بگوید. و همچنین است اگر مجتهد اعلم بفرماید مساله محل تامل یا محل اشکال است.

٨ اگر مجتهد اعلم بعد از آن که در مساله فتوا داده احتیاط کند، مثلا بفرماید ظرف نجس را که یک مرتبه در آب کر بشویند پاک مى‏شود، اگر چه احتیاط آن است که سه مرتبه بشویند، مقلد او نمى‏تواند در آن مساله به فتواى مجتهد دیگر رفتار کند، بلکه باید یا به فتوا عمل کند، یا به احتیاط بعد از فتوا که آن را احتیاط مستحب مى‏گویند عمل نماید، مگر آن که فتواى آن مجتهد نزدیکتر به احتیاط باشد.

٩ تقلید میت ابتداءا جایز نیست، ولى بقاى بر تقلید میت اشکال ندارد. و باید بقاى بر تقلید میت به فتواى مجتهد زنده باشد و کسى که در بعضى‏از مسایل به فتواى مجتهدى عمل کرده، بعد از مردن آن مجتهد مى‏تواند در همه مسایل از او تقلید کند.

١٠ اگر در مساله‏اى به فتواى مجتهدى عمل کند و بعد از مردن او در همان مساله به فتواى مجتهد زنده رفتار نماید، دوباره نمى‏تواند آن را مطابق فتواى مجتهدى که از دنیا رفته است انجام دهد، ولى اگر مجتهد زنده در مساله‏اى فتوى ندهد و احتیاط نماید و مقلد مدتى به آن احتیاط عمل کند، دوباره مى‏تواند به فتواى مجتهدى که از دنیا رفته عمل نماید، مثلا اگر مجتهدى گفتن یک مرتبه "سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر" را در رکعت‏سوم و چهارم نماز،کافى بداند و مقلد مدتى به این دستور عمل نماید و یک مرتبه بگوید، چنانچه آن مجتهد از دنیا برود و مجتهد زنده احتیاط واجب را در سه مرتبه گفتن بداند و مقلد مدتى به این احتیاط عمل کند و سه مرتبه بگوید، دوباره مى‏تواند به فتواى مجتهدى که از دنیا رفته برگردد و یک مرتبه بگوید.

١١ مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد.

١٢ اگر براى انسان مساله‏اى پیش آید که حکم آن را نمى‏داند، مى‏تواند صبر کند تا فتواى مجتهد اعلم را به دست آورد یا اگر احتیاط ممکن است به احتیاط عمل نماید، بلکه اگر احتیاط ممکن نباشد چنانچه از انجام عمل، محذورى لازم نیاید، مى‏تواند عمل را به جا آورد. پس اگر معلوم شد که مخالف واقع یا گفتار مجتهد بوده دوباره باید انجام دهد.

١٣ اگر کسى فتواى مجتهدى را به دیگرى بگوید، چنانچه فتواى آن مجتهد عوض شود،لازم نیست به او خبر دهد که فتوى عوض شده، ولى اگر بعد از گفتن فتوى بفهمد اشتباه کرده، در صورتى که ممکن باشد، باید اشتباه را برطرف کند.

١٤ اگر مکلف مدتى اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد در صورتى اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفه واقعى خود رفتار کرده است‏یا عمل او با فتواى مجتهدى که وظیفه‏اش تقلید از او بوده یا با فتواى مجتهدى که فعلا بایداز او تقلید کند، مطابق باشد.


تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

آموزش قرائت صحیح نماز


تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید


دانلود
حجم
عنوان و موضوع
ردیف
1.37 MBمقدمه:اهمیت صحیح خواندن نماز1
905 KB پیشگفتار: «دلایل اینکه باید الفاظ نماز را صحیح خواند چیست؟ »2
 798 KB آموزش «تلفظ حرف "واو" در زبان عربی»3
 1.33 MB آموزش «تلفظ حرف "کاف" در زبان عربی»4
 1.08 MBآموزش  «تلفظ حرف "حاء" در زبان عربی»5
 1.72 MB  آموزش «تلفظ حرف "عین" در زبان عربی»6
 1.36 MB آموزش «تلفظ حرف "غین" در زبان عربی» 7
 1.04 MB آموزش «تلفظ حرف "ذال" در زبان عربی»8
 677 KB آموزش «تلفظ حرف "ث" در زبان عربی»9
 922 KBآموزش «تلفظ حرف "ظاء" در زبان عربی» 10
 1.25 MB آموزش «تلفظ حرف "طاء" در زبان عربی»11
 1.51 MB آموزش «تلفظ حرف "صاد" در زبان عربی»12
 1.99 MB آموزش «تلفظ حرف "ضاد" در زبان عربی»13
 6.57 MB نکته هایی در مورد قرائت صحیح نماز«تلفظ تکبیره الاحرام، مالک یوم الدین و ...»14
 2.64 MB قرائت کامل نماز توسط «حمیدرضا مستفید»15
  16
  17
  18
  دانلود کل مجموعه صوتی  آموزش نماز19
  آموزش صوتی و تصویری مخارج حروف در قالب فایل فلش20


تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

  ادامه مطلب ...

چگونه نماز شب بخوانیم



فضیلت نماز شب: در برخاستن از خواب و نماز شب خواندن بدانکه روایات بسیار وارد شده است از اصحاب عصمت علیهم السلام در باب برخاستن شب و بیان فضیلت آن و روایت شده که آن شرف مؤ من است...

نماز شب باعث صحّت بدن و کفّاره گناهان روز و برطرف کننده وحشت قبر است رُوى را سفید و بُوى را پاکیزه و روزى را جَلْب مى نماید و آنکه مال و پسران زینت حیات دنیایند و هشت رکعت نماز در آخر شب با نماز وتر زینت آخرت است...
در احادیث ارزشمندی از پیامبر اکرم (ص) و امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است:

رسول خدا(ص)فرمود: نماز شب،وسیله ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه.

امام صادق(ع)فرمود: نمازشب،صورت را زیبا،خلق را نیکو و انسان را خوشبو می گرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا می کند، اندوه را برطرف می سازد و چشم را جلا می دهد
امام صادق (ع ) فرمود: درخانه هایی که نماز شب، خوانده می شود و قرآن تلاوت می گردد، آن خانه ها نزد آسمانیان همچون ستاره ها درخشانند.

در پاورپوینت ذیل به موارد زیر پرداخته شده است:

فضیلت نماز شب
کیفیت و آداب نماز شب
نماز والدین
دستور نماز غفیله
دعای توبه

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید
ادامه مطلب ...

نماز استغفار و توبه


رسول خدا (ص) فرمود : چون روزیت کم شود و کارت به پراکندگی گراید، حاجتت را به درگاه حق ببر و نماز استغفار را ترک مکن و نماز استغفار دو رکعت است. در هر رکعت حمد و سوره قدر را بخوان و بعد از قرائت، 15 بار بگو «استغفرالله» و بعد به رکوع که رفتی آن را ده بار بگو ومثل نماز جعفر ، نماز را تمام کن که همه کارهایت ان شاء الله به اصلاح آید.[1]

نماز توبه
حضرت ختمی مرتبت (ص) روز یکشنبه دوم ذی القعده بیرون تشریف آورده فرمودند: ایّها الناس! کدام یک از شما اراده توبه کرده است ؟ عرض کردند : همه ما می خواهیم توبه نماییم . فرمود : غسل کنید و وضو بگیرید و چهار رکعت نماز و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه معوذتین ( سوره های فلق و ناس ) بخوانید و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار و ختم به «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» بکنید و بعد از آن بگویید: «یا عزیز یا غفار اغفر لی ذنوبی وذنوب جمیع المومنین و المؤمنات فانه یغفر الذنوب الا انت».
و فرمود: نیست هیچ بنده ای از امت من، که این عمل را انجام دهد، مگر اینکه منادی از آسمان ندا کند: ای بنده خدا عملت را از سر بگیر که توبه تو مقبول است وگناه تو آمرزیده، و فرشته دیگر صدا کند از زیر عرش، ای بنده مبارک باد بر تو و اهل تو و ذریه تو، و دیگری صدا کند دشمنان تو از تو راضی خواهند شد در روز قیامت . ودیگری صدا کند که ای بنده ما با ایمان می میری و دین از تو گرفته نخواهد شد و قبر تو گشاده و منور خواهد شد. و دیگری صدا کند که ای بنده پدر و مادر تو از تو خشنود خواهند شد، اگر چه غضبناک بوده باشند در وسعت روزی خواهی بود. حضرت جبرئیل ـ علیه السّلام ـ ندا می کند: من وقت مرگت با ملک الموت می آیم و مهربانی می کنم به تو. صدمه نمی زند به تو اثر مرگ و خارج می شود روح تو از بدنت به آسانی.
عرض کردند : یا رسول الله ! اگر کسی این عمل را در غیر ذی القعده بجا آورد ، چطور می شود ؟ فرمود: همان طور است که وصف کردم و فرمودند : این کلمات را جبرئیل در معراج به من یاد داد.[2]


[1] . مکارم الاخلاق، ص 328.
[2] . رساله لقاء الله، میرزا ملکی تبریزی، ص 81.

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

به کودکان خود نماز را به صورت تصویری آموزش دهید + دانلود نرم افزار

با استفاده از این نرم افزار Namaz Learning می توانید به صورت تصویری و کامل اعمال مرتبط با وضو گرفتن، نماز یومیه و مستحبات نماز را به کودکان خود آموزش دهید.
به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ نماز یکی از بهترین راه های برقراری ارتباط با خداوند است و دارای مراحل مختلفی است که شاید آموزش آن ها به کودکان ساده نباشد. بهترین روش یادگیری برای کودکان و نوجوانان استفاده از روش های تصویری است، نرم افزار "آموزش نماز" می تواند به پدرها و مادرها کمک کند تا به آسانی و به صورت دقیق احکام و موارد مرتبط با نماز را به کودکان خود بیاموزند. برنامه معرفی شده ابتدا آموزش خود را از وضو گرفتن شروع می کند و سپس به ترتیب مراحل انجام نماز یومیه و مستحبات مرتبط را توضیح می دهد. در ضمن احکام و مستحبات موجود در نماز به صورت کامل و با زبانی ساده توضیح داده شده است. دریچه یشنهاد می کند برای آموزش نماز و احکام آن به کودکانتان از این نرم افزار Namaz Learning استفاده کنید.

 

 





قابل اجرا در اندروید 2.1 و بالاتر
حجم نرم افزار: 1.6 مگابایت

آموزش نماز


 منبع : http://quranct.ir

 نویسنده : استاد مستفید  


 

ردیف عنوان پخش آنلاین نوع فایل توضیحات دانلود
1آموزش نماز - مقدمه
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
2آموزش نماز - پیش گفتار
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
3آموزش نماز - حرف و
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
4آموزش نماز - حرف ک
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
5آموزش نماز - حرف ح
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
6آموزش نماز - حرف ع
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
7آموزش نماز - حرف غ
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
8آموزش نماز - حرف ذ
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
9آموزش نماز - حرف ث
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
10آموزش نماز - حرف ظ
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
11آموزش نماز - حرف ط
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
12آموزش نماز - حرف ص
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
13آموزش نماز - حرف ض
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
14آموزش نماز - نکته ها
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
15آموزش نماز - نماز کامل
mp3توضیحات تکمیلی دانلود
16آموزش نماز - نیایش
mp3توضیحات تکمیلی دانلود

آموزش نماز مغرب و عشا


1- پس از وضو گرفتن، به نماز می ایستیم اذان را به صورت زیر می خوانیم:

  ادامه مطلب ...

چهل حدیث درباره نماز از پیامبر


نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.

 


حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله):

۱٫ الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن نماز، معراج مؤمن است.

کشف الاسرار، ج ۲، ص ۶۷۶ 

2. الصَّلاة نُورُ المُؤمِن
نماز نور مؤمن است.

نهج الفصاحه، ص ۳۹۶


3. عَلَمُ الایمَان الصَّلاةعلامت و نشانه ایمان نمازاست.

شهاب الاخبار، ص ۵۹


4. الصَّلاة عِمَادُ دِینُکُم نماز، پایه و ستون دین شماست.

میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۷۰

۵٫ عَلَمُ الاسلامِ الصَّلاة
نماز، پرچم اسلام است.

کنز العمال ، ج ۷، ص ۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷


6. اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست.

کنز العمال ، حدیث ۱۸۹۰۷

۷٫ موضِعِ الصَّلاة مِنَ الدِّین کَموضِعِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدجایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است.

کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲

۸٫ الصَّلاة مِفتَاحُ الجَّنَّه
نماز کلید بهشت است.

نهج الفصاحه، حدیث ۱۵۸۸


9. قُرَّهُ عَینِی فِی الصَّلاة
روشنی چشم من در نماز است.

نهج الفصاحه، ص ،۲۸۳ حدیث۱۳۴۳

۱۰٫ مَن حَافَظَ عَلَی الجَمَاعَه حِیثُمَا کَانَ مَرَّ عَلَی الصِّراطِ کَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع فِی أوَّلِ زُمرهِ مَعَ السّابِقِین
کسی که محافظت و مداومت بر نماز جماعت کند، مانند برق سریع و درخشان همراه نخستین گروه بهشتیان از روی صراط می گذرد.

 
ادامه مطلب ...

آخرین نماز امام حسین


ظهر عاشورا نزدیک می شد، سی نفر از اصحاب حسین علیه السّلام ر جریان یک درگیری و تیراندازی که بوسیله دشمن انجام گرفت به خاک و خون غلطیدند. بقیه در انتظار جانبازی لحظه شماری می کردند و بی قراری می نمودند. ناگهان مردی از اصحاب اباعبدالله به نام ابو ثمامه صید اوی ؛ متوجه شد که ظهر شده است به خدمت امام علیه السّلام شتافت و عرض ‍ کرد: یا ابا عبدالله ! وقت نماز فرا رسیده است و ما دلمان می خواهد برای آخرین در زندگی ، نماز جماعتی با شما بخوانیم . حضرت سر سوی آسمان برداشت و فرمود: ذَکَرْتَ الصَّلوهَ جَعَلَکَ اللّهُ مِنَ الْمُصَلّین ؛ نماز را یاد کردی ، خداوند تو را از نماز گزاران قرار دهد. فرمود: از این قوم بخواهید تا دست از جنگ بردارند تا ما نماز گذاریم . حصین بن تمیم چون این بشنید فریاد برداشت که نماز شما مقبول درگاه خدا نیست . حبیب بن مظاهرعلیه السّلام ا صدای بلند فرمود: نماز پسر رسول خداصلّی اللّه علیه و آله قبول نمی شود و از تو قبول خواهد شد. امام در همان میدان جنگ به نماز ایستاد و اصحاب هم به آن حضرت اقتدا کردند. (نمازی که در اصطلاح فقه اسلامی نماز خوف نامیده می شود یعنی دارای دو رکعت به مانند نماز مسافر). نیمی از یاران در مقابل دشمن ایستادند و نیمی به جماعت اقتدا کردند. نمازگزاران می بایست یک رکعت از نماز را با امام بخوانند و رکعت دیگر را خود بجا آوردند تا زودتر پُست را از دوستان تحویل گرفته و آنها نیز فضیلت جماعت و نماز خواندن با حسین علیه السّلام را در یابند. امام و یارانش از دشمن چندان دور نبودند و در حمله ناجوانمردانه ای که دشمن انجام داد اصحابی که خود را مقابل خصم سپر ساخته بودند مورد اصابت تیرهای دشمن قرار گرفتند. وقتی که امام نمازش تمام شد یکی از رادمردان را در خاک و خون غلطان یافت . سعید بن عبدالله حنفی بود. امام خودش را به بالین او رساند، سعید تا متوجه شد که آقا به بالینش آمده ، عرض کرد: یا ابا عبدالله ! اوفیتُ؛ آیا من حق وفا را بجا آورده ام ؟ آری این بود آخرین نماز اباعبدالله و یاران پاکبازش در ظهر عاشورا در سرزمین کربلا!!.

             






 
ادامه مطلب ...

نماز با عشق

نمازهایت را عاشقانه بخوان. حتی اگر خسته ای یا حوصله نداری ،

قبلش فکر کن چرا داری نماز میخوانی و با چه کسی قرار ملاقات داری.

آن وقت کم کم لذت میبری از کلماتی که در تمام عمر داری تکرارشان می کنی.

تکرار هیچ چیز جز نماز در این دنیا قشنگ نیست...

"شهید مصطفی چمران "

خدا چه بیصدا میبخشد و ما چه حسابگرانه عبادت میکنیم!

 لیاقت انسان بهشت است خود را به کمتر ازآن نفروشیم. در ضمن خدا به نماز ما احتیاجی ندارد ما با نماز خواندن لیاقت بندگی خود را ثابت میکنیم 



وقتی وجود خدا باورت بشه … خدا یه نقطه میزاره زیر باورت و ” یاورت” میشه ♥

 

واجبات نماز


واجبات نماز یازده چیز است:
«اول» نیت. «دوم» قیام یعنی ایستادن. «سوم» تکبیرة الاحرام یعنی گفتن الله اکبر در اوّل نماز. «چهارم» رکوع. «پنجم» سجود. «ششم» قرائت. «هفتم» ذکر. «هشتم» تشهّد. «نهم» سلام. «دهم» ترتیب. «یازدهم» موالات یعنی پی‌درپی بودن اجزاء نماز.

مسأله ۹۲۸ ـ بعضی از واجبات نماز رکن است، یعنی اگر انسان آنها را بجا نیاورد ـ عمداً باشد یا اشتباهاً ـ نماز باطل می‌شود. و بعضی دیگر رکن نیست، یعنی اگر اشتباهاً کم گردد نماز باطل نمیشود. و رکن نماز پنج چیز است:
اوّل: نیت.
دوّم: تکبیرة الاحرام در حال قیام.
سوّم: قیام متّصل به رکوع، یعنی ایستادن پیش از رکوع.
چهارم: رکوع.
پنجم: دو سجده از یک رکعت.
و اما نسبت به زیادی در صورتی که عمدی باشد، مطلقاً نماز باطل می‌شود، و در صورتی که از روی اشتباه باشد اگر زیادی در رکوع یا در دو سجده از یک رکعت باشد، نماز ـ بنا بر احتیاط لازم ـ باطل است، و الاّ باطل نیست.

 

ادامه مطلب ...

نماز ماهیچه های بدن را قوی میکند.



نماز از بهترین انواع  ورزش به شمار می رود، زیرا  در طول حیات مؤمن و بانظامی بسیار دقیق، همراه است و در نتیجه فرد از بیماری های بسیاری مانند پوکی استخوان و خمیدگی ستون فقرات، دور می شود و ثابت شده است که مداومت بر نماز، شادابی را به بدن باز می گرداند و فعالیت های داخلی بدن را منظم می کند. خداوند متعال می فرماید:(فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآَتُوا الزَّکَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِیرُ) [الحج: 78]

(پس نمازرا به پا دارید و زکات رابپردازید و بهخداوند تمسک جوئید. او سرپرست و یاورشماست. چه خوب  یاور و چه نیکو یاری دهنده ای است!)




  ادامه مطلب ...

دانلود برنامه آندروید آموزش نماز


برنامه آندروید آموزش نماز

 

عیدی و نوروزانه وبلاگ نماز به شما بزرگواران

دوستان بزرگوار در این پست سعی کردم آموزش نماز جماعت را در برنامه ای برای آندروید یا همان گوشی های هوشمند آماده کنم. این کتاب الکترونیکی بسیار جامع هست و از مقدمات گرفته تا اصول قبل از نماز تا اتمام آن را قرار داده ام!

امیدوارم بدرد بخور باشد، لطفا نظرتان را درباره این اپ برایم بنویسید.

ما را از دعای خیر خود محروم نکنید همانا دعای بندگان مومن نزد الله زودتر اجابت می شود. 

حجم فایل 540 کیلو بایت

دانلود

نماز تراویح برای آندروید

دانلود کتاب آموزش تراویح برای آندروید

   خواهران و برادران گرامی، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان بر آن شدم تا آموزش سریع نمازهای تراویح را در یک کتاب الکترونیکی برای شما جمع کنم تا همیشه همراه شما باشد و برای رمضان آماده باشید!

منتظر نظرات شما هستم

حجم فایل 360 کیلوبایت

دانلود

نرم افزار آموزش نمازهای پنجگانه برای کامپیوتر و گوشی

 نرم افزار آموزش نماز با کامپیوتر و گوشی هوشمند

سلام عزیزان بزرگوار، این بار هم دست پر بازگشتم تا عدم بروزرسانی به وقت خود را جبران کنم و شما نیز در دعای خیر و نیک خود، مرا قرار دهید.

 

آموزش آداب نمازنرم افزاری که قصد معرفی آن را دارم برنامه ای جامع از سایت آکادمی زبان عرب هست و به صورت آسان و خلاصه شده به دو زبان عربی و انگلیسی نماز را در پنج وقت اصلی آموزش می دهد. این نرم افزار به صورت فلش می باشد ، و کسانی که حتی روی گوشی خود برنامه فلش پلیر را نصب کرده اند می توانند از این نرم افزار آموزشی نماز استفاده کنند.

البته آموزش به صورت خلاصه است و نیت آوردن و قنوت نماز صبح را قرار نداده اند!

پیش نیاز برنامه نصب بودن برنامه فلش پلیر روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند است


اگر بزرگواری توانست قسمت انگلیسی آن را ترجمه کند و دوباره برایم ارسال کند، ممنون وی خواهیم بود.

استفاده آنلاین

آموزش نماز آنلاین

لینک دانلود نرم افزار

حجم برنامه 776 کیلوبایت

 

دانلود

تقوا، اساس مسجد




والذین اتخذوا مسجدا ضرارا و کفرا و تفریقا بین المؤ منین و ارصادا لمن حارب الله و رسوله من قبل و لیحلفن ان اءردنا الا الحسنى و الله یشهد انهم لکاذبون # لا تقم فیه اءبدا لمسجد اءسس على التقوى من اءول یوم اءحق اءن تقوم فیه فیه رجال یحبون اءن یتطهروا و الله یحب المطهرین . (1)
منافقان کسانى هستند که مسجدى ساختند به قصد زیان رساندن بر پیامبر و مؤ منان و تقویت کفر و ایجاد جدایى میان مؤ منان و کمین گاه براى کسانى که با خدا و پیامبرش از پیش مبارزه کرده بودند. آنان سوگند یاد مى کنند که نظرى جز نیکى نداشته ایم ، اما خداوند گواهى مى دهد که آنان دروغ مى گویند، هرگز در آن به نماز نایستاد، آن مسجدى که از روز نخست بر اساس تقوا بنا شده شایسته تر است که در آن به نماز قیام کنى ؛ در این مسجد، مردانى هستند که دوست دارند پاک و منزه باشند و خداوند پاکیزگان را دوست دارد.

این آیات در شاءن گروهى از منافقان است که با توطئه هاى ابو عامر مسیحى و براى تحقق بخشیدن به اهداف شوم و نقشه هاى شیطانى خود، به ساختن مسجدى در مدینه اقدام کردند که بعدا به نام مسجد ضرار معروف شد؛ ماجرا از این قرار است که به هنگام ظهور قدرتمند اسلام در مدینه ، ابو عامر به شدت ناراحت شد، وى براى مبارزه با اسلام با منافقان اوس و خزرج همکارى صمیمانه اى آغاز کرد. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله هنگامى که از نقشه ها و اهداف وى آگاه شد، در صدد تعقیب وى بر آمد، ابو عامر از مدینه گریخت و به مکه آمد و از آنجا به طائف و سرانجام به شام رفت و در آنجا رهبرى منافقان مدینه را بر عهده گرفت ؛ او در نامه اى به منافقان مدینه نوشت که لشکرى از سپاهیان رم به کمکشان خواهد آمد تا محمد صلى الله علیه و آله و یارانش را از مدینه خارج سازند.

همچنین از آنان خواست براى خود مسجدى نزدیک مسجد قبا بسازند و در موقع نماز، آنجا گرد آیند و زیر نقاب مسجد، برنامه هاى خود را عملى کنند.

هنگامى که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله عازم غزوه تبوک بود، گروهى از این منافقان به نزد آن حضرت آمدند و به بهانه اینکه افراد ناتوان و بیمار و پیرمردان از کار افتاده نمى توانند در شب هاى بارانى و سرد زمستانى به مسجد قبا بیایند، از پیامبر صلى الله علیه و آله خواستند تا اجازه دهد که مسجدى در میان قبیله خود (بنى سالم ) بسازند؛ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:
اکنون آماده نبردم و اگر به خواست خداوند متعال بازگشتم ، پیش شما خواهم آمد و با شما در آن نماز خواهم گذارد.

منافقان در غیاب پیامبر صلى الله علیه و آله ساختمان مسجد را به پایان رساندند، پس از جنگ تبوک ، نزد حضرت صلى الله علیه و آله آمدند و گفتند: دوست داریم که پیش ما بیایند و با ما در آن مسجد نماز گذارید؛ حضرت فرمود: لباس مرا بیاورید تا بپوشم و با آنان بروم .

در این هنگام آیات فوق نازل شد و پرده از نقشه پلید آنان برداشت ؛ بى درنگ پیامبر صلى الله علیه و آله گروهى از اصحاب را خواندند و به آنان دستور دادند که مسجد را آتش بزنند و بقایاى آن را ویران کنند و به جاى آن براى مدتى محل زباله شد. (2)

همان گونه که از این آیات بر مى آید، بنیانگذاران این مسجد در زیر نقاب این نام مقدس ، اهداف شومى را دنبال مى کردند. بر این اساس ، خداوند به پیامبرش دستور مى دهد که در چنین مسجدى که براى زیان رساندن به مسلمانان و گستردن کفر و الحاد در جامعه اسلامى بنا شده است هرگز قیام به عبادت نکند و به جاى آن شایسته است پیامبر صلى الله علیه و آله در مسجدى به نماز ایستد که اساس تقوا و هدفى الهى بنیاد شده است . به اعتقاد مفسران و تاءیید روایات معصومان علیهم السلام ، مراد از این مسجد، همان مسجد قبا است که در مقایسه با مسجد ضرار آمده است .(3)

هر چند بنابر روایات که از رسول اکرم صلى الله علیه و آله نقل شده است (4) ، این احتمال نیز وجود دارد که مراد، مسجد رسول اکرم صلى الله علیه و آله باشد؛ اما با توجه به تعبیر اول یوم در این آیه شریفه و با توجه به اینکه مسجد قبا نخستین مسجدى بود که پس از هجرت نبوى ساخته شد، احتمال اول ، مناسبتر به نظر مى رسد. سپس قرآن به ویژگى دیگر این مسجد اشاره کرد، فرموده است :
(فیه رجال یحبون ان یتطهروا...).

در اینکه مراد از طهارت در این آیه ، پاکیزگى صورى و اجتناب از پلیدى هاى ظاهرى است یا پاک شدن از گناهان و طهارت معنوى ، در میان مفسران اختلاف است . (5) پاره اى از روایات طهارت ظاهرى را تاءیید مى کند (6) . البته این روایات دلیل بر منحصر بودن مفهوم آیه به این مصداق نیست ، یعنى ممکن است منظور از طهارت در اینجا هر گونه پاکیزگى از صورى و معنوى باشد.

در هر صورت ، از این بحث چنین بر مى آید: مسجد که کانون ایمان و تقوا و محیط پاکى و قداست و مرکز تبلور عبودیت و نیایش در برابر پروردگار جهان است ، بایسته است که شالوده و اساس آن بر تقوا و پاکى بنا شده باشد و پاسداران و دست اندرکاران آن افرادى مؤ من ، پرهیزکار و مصمم باشند و هر گاه بنایى براى اغراض ناپاک با نام مقدس مسجد به وجود آید، باید در هدم و از بین بردن آن کوشید، چنانکه رسول خدا صلى الله علیه و آله دستور ویران کردن و به آتش کشیدن مسجد ضرار را صادر فرمودند.

برگرفته از: کتاب جایگاه مساجد در فرهنگ اسلامى

پی نوشت

1-سوره توبه / 107 - 108.
2-واحدى نیشابورى ، على : اسباب النزول ، ترجمه محمد جعفر اسلامى ، انتشارات بنیاد علوم اسلامى ، تهران ، صص 175 و 176.
3-المیزان ، ج 9، ص 622.
4-تفسیر الضوح رازى ، ج 5، ص 253.
5-مجمع البیان ، ج 5، ص 73.
6-المیزان ، ج 9، ص 622.
.

چرا باید نماز خواند؟


پرورش و تکامل فضائل
نماز وسیله پرورش فضائل اخلاق و تکامل معنوی انسان است، چرا که انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون می­برد و به ملکوت آسمان­ها دعوت می­کند. با فرشتگان هم صدا و همراز می­سازد و خود را بدون نیاز به هیچ واسطه، در برابر خدا می بیند و با او به گفت و گو می­پردازد.
تکرار این عمل در شبانه روز، آن هم با تکیه بر صفات، رحمانیت، رحیمیت و عظمت خدا و با کمک گرفتن از سوره­های مختلف قرآن، اثر قابل ملاحظه­ای در پرورش فضائل اخلاقی انسان دارد. بدین جهت، امیرمؤمنان علی(ع) درباره فلسفه نماز فرمودند: "الصلاةٌ قُربانُ کُلِّ تَقِیٍّ": نماز وسیله­ی تقرّب هر پرهیزکاری به خدا است.[8]

دعوت به پاکی
سراسر نماز دعوت به پاک­سازی زندگی است؛ زیرا مکان نماز گزار، لباس نمازگزار، فرشی که بر آن نماز می­خواند، آبی که با آن وضو می­گیرد یا غسل می­کند و...، باید از هر گونه غصب و تجاوز به حقوق دیگران پاک باشد. با توجه به این شرایط، کسی که آلوده به ظلم، ربا، غصب، کم فروشی، رشوه خواری و کسب از راه حرام باشد، چگونه می­تواند مقدمات نماز را فراهم سازد؟ بنابر این تکرار نماز در پنج نوبت در شبانه روز، خود دعوتی است به رعایت حقوق دیگران و پاک کردن زندگی از هر آنچه ناپسند خدای متعال است.

تمرین نظم
نماز روح انضباط را در انسان تقویت می­کند؛ چرا که باید در اوقات معینی انجام گیرد که تأخیر و تقدیم آن، موجب بطلان نماز است

شرط قبولی عبادات
نماز به سایر اعمال انسان ارزش و روح می­دهد و باعث می­شود بذر سایر اعمال نیک در جان انسان پرورش یابد. امیرمؤمنان علی(ع) در وصایای خود در لحظه­های آخر عمرشان فرمود: "اَللَّهَ اَللَّهَ فِی اَلصَّلاَةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُم": خدا را خدا را درباره نماز در نظر داشته باشید، چرا که نماز ستون دین شما است.[9]
می­دانیم هنگامی که عمود خیمه در­هم بشکند یا سقوط کند، هر قدر طناب­ها و میخ­های اطراف محکم باشد، اثری در پایداری خیمه ندارد. همچنین هنگامی که ارتباط بندگان با خدا از طریق نماز از میان برود، سایر اعمال، اثر خود را از دست خواهد داد. از امام صادق(ع) نقل شده است:
" أَوَّلُ مَا یُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ رُدَّ عَلَیْهِ سَائِرُ عَمَلِهِ‏": نخستین چیزی که در قیامت از بندگان حساب می­شود نماز است، اگر مقبول افتاد سائر اعمالشان قبول می­شود و اگر مردود شد، سائر اعمال نیز مردود می­شود.[10]
شاید دلیل این سخن آن باشد که نماز، رمز ارتباط خلق و خالق است که اگر به طور صحیح انجام گردد، قصد قربت و اخلاص که وسیله قبولی سائر اعمال است، در او زنده می­شود، و گرنه بقیه اعمال او آلوده و از درجه اعتبار ساقط می­شود.

دو نکته

نکته اول
باید توجه داشت که نماز علاوه بر شرائط قبول، شرائط کمال نیز دارد که رعایت آنها، عاملی مؤثر برای ترک بسیاری از گناهان است. در کتب فقهی و منابع حدیثی، امور زیادی مانع قبولی نماز ذکر شده است. از جمله این موانع، مسأله شرب خمر است که در روایات آمده است: "لا تقبل صلاه شارب الخمر اربعین یوماً الا ان یتوب": نماز شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد، مگر این که توبه کند.[11]

از دیگر موانع کمال نماز، ظلم و ستم حاکمان است. در روایات متعددی می­خوانیم: "از جمله کسانی که نماز آنها قبول نخواهد شد، نماز پیشوای ستمگر است".[12] همچنین، بی اعتنایی و نپرداختن واجبات مالی از قبیل خمس و زکات، خوردن غذای حرام، عجب و خودبینی و... از دیگر موانع قبول نماز است که در روایات بدانها اشاره شده است. پیداست که فراهم کردن این شرائط قبولی، کمال نماز را تا چه حد ارتقا خواهد بخشید.

نکته دوم
نکته دوم اینکه، همه این­ها فوائدی است که برای نماز فرادا، با قطع نظر از مسأله جماعت وجود دارد و اگر ویژگی جماعت را بر آن بیفزائیم، برکات بی­شمار دیگری بر آن افزوه خواهد شد که بیان و تفصیل آن در این کوتاه نوشته نمی­گنجد.

گفتار خود را در فلسفه و اسرار نماز به حدیث جامعی از امام علی بن موسی الرضا(ع) متبرک می­کنیم؛ آن حضرت در پاسخِ نامه­ای که از فلسفه نماز در آن سؤال شده بود، چنین فرمود: "علت تشریع نماز، توجه و اقرار به ربوبیت پروردگار است و مبارزه با شرک و بت­پرستی و قیام در پیشگاه پروردگار در نهایت خضوع و تواضع و اعتراف به گناهان و تقاضای بخشش از معاصی و نهادن پیشانی بر زمین، همه روزه، برای تعظیم پروردگار".[13]

پی نوشت ها
[1] طه/14
[2] بحارالانوارجلد 82 صفحه 200
[3] وسائل الشیعه جلد 3, ص7, ( باب 2 از ابواب اعداد الفرائض، حدیث 3).
[4]بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏79 ؛ ص199
[5] نهج البلاغه, کلمات قصار 252
[6] نهج البلاغه, کلمات قصار, جمله 136
[7] نهج البلاغه, نامه­ها ( وصیت ) 47
[8] من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1، ص209
[9] بحار، ج 84، ص 317 و 320
[10] بحار، ج84، ص 318
[11] معارج/ آیات 19 تا 24
[12] وسائل الشیعه، ج3، ص4
[13] . وسایل الشیعه، ج4، ص8 و 9.

آثار پر بار نماز در دنیا و آخرت

د ـ نورانی شدن چهره

حضرت صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید:

«صلوه اللّیل تبیّض الوجوه»[10]

 نماز شب، چهره ها را نورانی می کند.

نیز از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است که فرمود:

«صَلوةُ اللَّیْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ .....»[11]

 نماز شت چهره را زیبا می سازد.

 ه ـ استجابت دعا 

از دیگر آثار نماز، قبول شدن دعاها و رفع نیازهاست. نماز چون بین عبد و معبود پیوند برقرار می کند و نشانگر تلاش نمازگزار برای رسیدن به ملکوت اعلا و پیوستن به حق است، چنین تلاشی از نظر کردگار عالم مخفی نمانده، در مقابل، دعاهای او را قبول می کند و خواسته هایش را برآورده می سازد. رسول خدا ـ صلی اللّه علیه و آله ـ فرمود:

 «مَنْ‏ أَدَّى‏ فَرِیضَةً فَلَهُ‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَة»[12]

 هر کس واجبی را انجام دهد، در نزد خدا یک دعای مستجاب دارد.

 امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود:

 «إذا أردت حاجهً، فصلِّ رکعتین وصلِّ علی محمّدٍ و آلِ مُحمَّدٍ و سل تعطه»[13]

 هرگاه حاجتی داشتی، دو رکعت نماز بخوان و بر محمد و آل او درود فرست و سپس از خداوند (خواسته خود را) بخواه که به تو داده می شود.

و ـ تأخیر عذاب دنیوی

 از آنجا که نماز یکی از بهترین عبادات و افضل آنها به شمار می رود و نمازگزار محبوب خداوند است و از جایگاه رفیعی برخوردار می باشد؛ سزاوار است که خداوند به احترام نماز و نمازگزار، خشم خود را از دیگران بردارد و از خطای آنها درگذرد. حضرت علی ـ علیه السلام ـ فرمود:

  ادامه مطلب ...