معراج مؤمن
پیامبر (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن
نماز، معراج مؤمن است .
( کشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسی ، ص 29 )
نماز نور مؤمن
پیامبر (ص ) : الصلوة نور المؤمن
نماز نور مؤمن است .
( شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396 )
| ||||
» 57-چرا باید نماز بخوانیم وراز واجب شدن نماز چیست ؟ Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 ........ |
» 56-تفاوت انسانى که نماز را با دقت و حضور قلب مىخواند با کسى که نماز را فقط براى انجام تکلیف مىخواند، چیست؟ Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 ........ |
» 55-چرا در سجده سر به زمین می گذاریم ؟ Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA ........ |
» 54-چگونه نماز را در دانشگاه ومحیط اداری ترویج نماییم ؟ Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 ........ |
» 53-آیا مسح روی جوراب نازک صحیح است ؟ خیر- مسح روی جوراب هر مقدارهم نازک باشد صحیح نیست توضیح المسایل محشی امام خمینی ج 1ص 201 ........ |
» 52-آیابا وضوى نماز عصر مى توان نماز مغرب را خواند ؟ پاسخ : براى هر نمازى وضوى جداگانه لازم نیست. با یک وضو تا زمانى که باطل نشده، مىتوان هر مقدار مىخو ........ |
» 51-اگر کسی اشتباها در تشهد بعد از اشهد ان محمد رسول الله اشهد ان علیا ولی الله بگوید نماز او باطل است ؟ اگر کسی اشتباها در تشهد بعد از اشهد ان محمد رسول الله اشهد ان علیا ولی الله بگوید نماز او باطل است؟ :پاسخ&nbs ........ |
» 50-اگر خونریزى از دهان یا بینى از اول وقت نماز تا نزدیک آخر آن ادامه داشته باشد، نماز چه حکمى دارد؟ اگر تطهیر بدن ممکن نباشد و بترسد وقت نماز فوت شود، نماز را در همان حالت بخواند توضیح المسائل (محشى - ام ........ |
» 49-چرا شکستن نماز از روی اختیار جایز نیست ؟ نماز یک امر واجب است ووقتی چیزی از دیدگاه خداوند منان برای انسان واجب گردید کنایه از اهمیت آن است وآنچ ........ |
» با لاکی که دختر ها روی ناخن می زنند وضو صحیح است ؟ چون مانع رسیدن آب به ناخن است وضو باطل است ........ |
» چرا در هر رکعتی از نماز دو بار سر به مهر میگذاریم وسجده می کنیم؟ پاسخ: در روایات صادره از آل اللَّه (ع) چند جهت ذکر شده است: 1 - حضرت امام موسی بن جعفر (ع) فرمود: "در ش ........ |
» فلسفه حضور در نماز جماعت چیست ؟ •1. نیل به ثواب نامحدود : برخی از اعمال عبادی در دین اسلام ثواب محدود ومشخص دارد ولی بین مسلمانان م ........ |
» آیا این مطلب صحت دارد که برخى از ائمه هر شب هزار رکعت نماز مىخواندند؟ آیا چنین نمازهایى، داراى کیفیت است؟ آنچه در تاریخ در مورد حضرت على(ع)، امام سجاد(ع) و برخى دیگر از ائمه(ع) نقل شده، آن نیست که هر شب هزار رکعت نما� ........ |
» روح نماز چیست؟ «توجه به خدا» روح نماز است. نمازى که از این جوهره اساسى بى بهره باشد، کالبد ........ |
» چه کنیم تا نماز براى ما لذت بخش شود؟ عواملى که مىتواند عبادت و نماز را براى انسان لذت بخش کند، چند چیز است؛ ازجمله: 1 - قبل از عبادت انسا� ........ |
» چه دعایى در قنوت بخوانیم بهتر است؟ در قنوت بهترین دعاها، ادعیه قرآنى و دعاهایى است که از ائمه اطهار(ع) رسیدهاست. در رسالههاى عملیه آم ........ |
» قبل از تکبیرة الاحرام، مستحب است چه تکبیراتى گفته و چه دعاهایى خوانده شود؟ آنچه واجب است همان «تکبیرة الاحرام» است؛ ولى مستحب است قبل از آن شش تکبیر گفته شود؛ بدین ترتیب: سه تک� ........ |
» چرا نماز ستون دین است؟ نماز بدین جهت ستون دین است که بدون آن، دین معنا و مفهومى نخواهد داشت؛ همانگونه که خیمه بدون ستون، برپا ن ........ |
» آیا عادلانه است قبولى کلیه اعمال، به نماز وابسته باشد؟ اگر درآمد کسى حلال و طیب نباشد و باآن درآمد خانه و لباس و غذا تهیه کند، آیا نمازش قبول است؟ آیا انفاق از آن مال ........ |
» بعد اجتماعى و سیاسى نماز، به چه معنا است؟ نماز از نظر «اجتماعى»، موجب نظم و انضباط نمازگزاران، وحدت و همدلى مسلمین، از بین رفتن فساد و تباهى جا ........ |
برای دانلود کافی است بر روی هر کدام کلیک سمت راست نموده و گزینه save as target را انتخاب نمایید. |
عنوان | زمان (دقیقه) | حجم(M.B) |
معرفی | 1:30 | 2.21 |
تقلید | 4:58 | 6.95 |
مطهرات | 6:25 | 8.46 |
نجاسات | 8:28 | 11.6 |
تطهیر لباس | 4:06 | 6.06 |
تطهیر بدن | 2:17 | 3.43 |
تطهیر اشیاء | 2:20 | 3.58 |
وضو | 1:19 | 1.28 |
شستن صورت | 1:33 | 2.15 |
شستن دستها | 1:37 | 1.43 |
مسح | 2:50 | 3.93 |
شرایط وضو | 6:11 | 8.35 |
وضوی ارتماسی | 1:30 | 2.31 |
جبیره | 6:27 | 9.32 |
مبطلات وضو | 0:40 | 0.6 |
انواع غسل | 1:12 | 1.05 |
غسل ترتیبی | 1:21 | 1.37 |
شستن سر | 1:43 | 2.02 |
شستن بدن | 1:35 | 2.03 |
غسل ارتماسی | 0:59 | 1.27 |
شکیات غسل | 1:52 | 2.10 |
احکام محتضر | 1:17 | 1.75 |
احکام میت | 6:10 | 8.19 |
تیمم | 3:51 | 3.91 |
مسائل تیمم | 2:30 | 2.90 |
نماز جماعت از نگاه روایات | 1389 |
عن الرضا - علیه السلام -:انما جعلت الجماعة لئلا یکون الاخلاص و التوحید و الاسلام و العبادة لله الا ظاهرا مکشوفا مشهورا؛ نماز جماعت قرار داده شده است ، تا اخلاص و یگانگى و اسلام و عبادت براى خداوند آشکار، باز و ظاهر باشد. |
نماز جماعت، اهمیت و آثار آن مقدمه:نماز یک عبادت ریشه دار وعمیق مى باشد که در همه ادیان بوده وشاید کمتر دینى در این دنیا موجود باشد که نماز در آن نباشد(1 ). در قران کریم وسنت مبارکه پیامبر(ص) به نماز- که یک اصل با ارزش وعبادت مهم وازفروع دین مى باشد- تاکید فراوان شده است واز ترک آن مسلمین را به سختى بر حذر داشته است. نماز در حقیقت ستون وپایه دین مقدس اسلام(2 ) و کلید بهشت است وازجمله شایسته ترین اعمال در نزد پروردگار به حساب مى آید. خداونددر سوره طه مى فرماید" به یقین من خداوندی هستم که معبودى جز من وجود ندارد، پس مرا پرستش کن ونماز را براى ذکر من برپاى دار".* خداوند سبحان التزام به امر مهم را در همه حال ودر همه رخدادهای زندگى مورد تاکید قرار داده است. اسلام وظیفه هر مسلمان را تنها در این خلاصه نکرده که به صورت انفرادى در هر جایى وبدور از نماز اجتماع مسلمین یا محیطى که در آن زندگى مى کند به انجام نماز بپردازد، بلکه به طور جدى به انجام وظیفه الهى نماز به صورت جماعت بویژه در مساجد با دیگربرادران دینى فراخوانده است. بنا براین اسلام برگزارى نمازهاى پنجگانه را به صورت جماعت در مساجد به این دلیل لازم دانسته که مساجد علاوه بر این که پایگاه تجمع مسلمین مى باشد محلى است که مى توان دیگر مشکلات جامعه اسلامى از قبیل مسایل اجتماعى، اقتصادى، اخلاقى وغیره را مطرح کرد ودرمورد آنها سخن گفت وبراى حل آنها اقدامات لازم را بعمل آورد. باز مى بینیم که بر مسلمین لازم شده است که به طور وسیع ترى هفته اى یک بار در نماز جمعه شرکت کنند. خداوند در این باره چنین فرموده است: اى کسانیکه ایمان آورده اید هر گاه براى نماز در روز جمعه فرا خوانده شدید پس بسوى یاد خدا بشتابید وهر معامله اى را ترک کنید، این براى شما بهتر است اگر بدانید"(3 ). واز رسول اکرم (ص) نیز روایت است که فرموده اند: هر کس سه نماز جمعه را بدون عذر واز روى سستى وسهل انگارى ترک نماید ، خداوند بر دلش مهر مى زند".این اجتماع بزرگ هفتگى در بردارنده نکات آموزشى فراوان بوده، در حقیقت تجدید پیمان واحیاى حس برادرى وبرابرى واستحکام بخشیدن وحدت میان مسلمین واظهار قدرت وقوت مى باشد تا به دشمنان اسلام نشان دهند که چگونه در صفوف مرصوص ودوشادوش یکدیگر آماده دفاع ازکیان وشأن وشوکت اسلام وآئین اسلام هستند.دراین نوشتار،بطورمختصر اهمیت وآثارنمازجماعت بیان می شود. |
مسأله 1399
مستحب است نمازهای واجب خصوصا نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و در نماز صبح و مغرب و عشا ، خصوصا برای همسایه مسجد وکسی که صدای اذان مسجد را می شنود بیشتر سفارش شده است .
1- به نماز جماعت اهمیت بدهید ترک نماز جماعت ،اگر از روی بی احترامی باشد،جایز نیست.
2- با خاطر ایرادات جزیی امام جماعت، ماز جماعت را ترک نکنید.
3- در هر حال نماز جماعت تشکیل دهید: حتی با دوستان و اهل خانواده
4- هیچ گاه نماز جماعت را به بهانة درس و کار و... ترک نکنید.
5- هیچ وقتبه امید با گام اینکه در نماز فردی حال بهتر و حضور قلب بیشتری دارید ،نماز جماعت را ترک نکنید.
"نماز" با گفتن "الله اکبر" آغاز می شود، گفتن "الله اکبر" در آغاز نماز به معنای جدایی از غیر خدا و پیوستن به اوست.
تکبیرة الاحرام
رائت قرائت پسرها و مردان باید نماز صبح و مغرب و عشا، حمد و سوره را (در رکعت اول و دوم) بلند بخوانند ولی دخترها وبانوان، اگر نا محرم صدای آنان را نشنوند می توانند بلند بخوانند و در نماز ظهر عصر همه باید حمد وسوره را آهسته بخوانند. کوع جده سجده دوم |
چگونه وضو بگیریم؟
.. بهتر است، پیش از وضو، دستها را تا مچ بشوییم، ولی این شستن، جزو اعمال وضو نمی باشد.
2- پس از شستن صورت، دست راست را از آرنج تا نوک انگشتان، از بالا به پایین، می شوییم. |
انواع غسل غسل ترتیبی |
1-چیزی که بر زخم می بندند و دوایی که بر آن می زنند "جبیره" نام دارد. 2- اگر دست یا صورتمان زخم است و آب برای آن ضرر دارد، باید پارچه پاکی و یا چیز دیگری؛ مثلا چسب بر آن گذاشته و هنگام شستن دیگر جاها، بر آن قسمت هم دست تر بکشیم. 3- اگر روی زخم بسته شده و نمی شود آن را باز کرد، باید هنگام وضو، دست تر بر آن بکشیم و اگر پارچه یا چیزی که روی زخم است، نجس باشد، باید پارچه پاکی رویش بگذاریم و دست تر بر آن بکشیم. |
تیمم
2- کشیدن دستها بر پیشانی و دو طرف آن 3- کشیدن دست چپ بر دست راست 4- کشیدن دست راست بر دست چپ |
از اذان مغرب - که کمی بعد از غروب آفتاب است - تا نیمه شب، وقت نماز مغرب و عشا است و باید نماز مغرب، قبل از عشا خوانده شود.
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اهمیت وضو
واجبات وضو
|
ادامه مطلب ...
نمازهای مستحبی زیاد است که آنها را «نافله» گویند و بین نمازهای مستحبی به خواندن نافله های شبانه بیشتر سفارش شده و آنها در غیر روز جمعه، سی و چهار رکعتند که هشت رکعت آن نافله ظهر و هشت رکعت نافله عصر و چهار رکعت نافله مغرب و دو رکعت نافله عشا[1] و یازده رکعت نافله شب و دو رکعت نافله صبح می باشد.[2]
تأکید بر نافله ها در اسلام تأکید فراوانی بر انجام نمازهای مستحبی شده و ثواب های زیادی نیز برای آن منظور گردیده است که شمارش آنها، از حوصله درس خارج است. در اینجا تنها به ذکر یک روایت تبرّک می جوییم: رسول اکرم ـ صلی الله علیه و اله ـ فرمود: «إنّ للقلوب إقبالاً و إدباراً فإذا أقبلت فتنفّلوا و إذا أدبرت فعلیکم بالفریضه»[3] دلها را آمادگی و بی رغبتی است؛ هرگاه آمادگی داشتند، نافله بخوانید و اگر بی رغبتی نشان دادند برشما باد که بر نماز واجب بسنده کنید. فلسفه نوافل می دانیم که هر کار مستحبی اعم از نماز و غیر آن، عملی است که برای استحباب آن از سوی شرع حکمتی وجود دارد و داوطلبانه، به دلخواه شخص انجام می گیرد که در این صورت پاداش نیکو دارد و اگر هم انجام ندهد، عقاب و عذابی در کارنیست. در اینجا این سؤال پیش می آید که فلسفه و علت تشریع کارهای مستحب از جمله نمازهای نافله چیست؟ در پاسخ گوییم چنین کاری دو علّت مهم و اساسی داشته است: الف ـ تأکید بر حفظ نمازهای واجب نمازهای مستحبی، نمازهای واجب را در برابر گردبادهای اهمال و سهل انگاری محافظت می کنند و قصد وسو سه و دستبرد شیطان به وسیله آنها شکسته و دفع می گردد. به عبارت دیگر، نمازهای مستحبی سبب تقویت نمازهای واجب در برابر آسیبها و حوادث احتمالی است. |
ادامه مطلب ...
تعقیبات نماز صبح قال الصادق - علیه السلام -الجلوس بعد صلاة الغداة فى التعقیب و الدعاء حتى تطلع الشمس ابلغ فى طلب الرزق من الضرب فى الارض هرکس بعد از نماز صبح براى تعقیب و دعا تا طلوع خورشید بنشیند، بهتر از در نوردیدن زمین ، روزى راجلب مى کند.(وسائل الشیعه ، ج 4، ص 10 35).
آثار تعقیب نماز صبح : ما استنزل الرزق بشى ء مثل التعقیب فیمابین طلوع الفجر الى طلوع الشمس چیزى رزق آفرین تر از تعقیب بین نماز صبح وطلوع آفتاب نیست . (وسائل الشیعه ، ج 4 ص 1036).
تعقیبات نماز ظهر : لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ الْعَظیمُ الْحَلیمُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْکَریمُ، اَلْحَمْدُ للهِِ نیست معبودى جز خداى بزرگ بردبار، نیست معبودى جز خدا پروردگار عرش، ستایش خاص خدا رَبِّ الْعالَمینَ، اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ مُوجِباتِ رَحْمَتِکَ، وَ عَزآئِمَ مَغْفِرَتِکَ، پروردگار جهانیان است بار خدایا از تو مى خواهم آنچه باعث رحمت و وسایل حتمى مغفرت توست وَالْغَنیمَةَ مِنْ کُلِّ بِرٍّ،وَالسَّلامَةَ مِنْ کُلِّ اِثْم،اَللّهُمَّ لاتَدَعْ لى ذَنْباً اِلاَّغَفَرْتَهُ، و بهره اى از هر نیکى و سلامتى از هر گناهى بار خدایا هیچ گناهى برایم مگذار جز آن که آن را بیامرزى وَلا هَمّاً اِلاَّ فَرَّجْتَهُ، وَ لا سُقْماً اِلاَّ شَفَیْتَهُ، وَ لا عَیْباً اِلاَّ سَتَرْتَهُ، وَ لا رِزْقاً و هیچ اندوهى جز این که برطرف کنى و هیچ دردى جز آن که شفا دهى و هیچ عیبى جز آن که بپوشانى و هیچ رزقى اِلاَّ بَسَطْتَهُ، وَ لا خَوْفاً اِلاَّ امَنْتَهُ، وَ لا سُوءً اِلاَّ صَرَفْتَهُ، وَ لا حاجَةً هِىَ لَکَ جز آن که فراوانش کنى و هیچ ترسى جز آن که امانش بخشى و هیچ بدى جز آن که بگردانیش و هیچ حاجتى که در آن رِضاً وَلِىَ فیها صَلاحٌ اِلاَّقَضَیْتَها،یااَرْحَمَ الرّاحِمینَ،امینَ رَبَّ الْعالَمینَ.(1) خشنودى تو و صلاح کار من باشد جز آن که برآورده اش کنى اى مهربانترین مهربانان اجابت فرما اى پروردگار جهانیان.
و نیز مى خوانى: اَللّهُمَّ اِنْ عَظُمَتْ ذُنُوبى فَاَنْتَ اَعْظَمُ، وَ اِنْ کَبُرَ تَفْریطى فَاَنْتَ اَکْبَرُ، وَ اِنْ بار خدایا اگر گناهانم بزرگ است پس تو بزرگتر از آنهایى و اگر کوتاهیم زیاد است باز هم تو بزرگترى و اگر دامَ بُخْلى فَاَنْتَ اَجْوَدُ، اَللّهُمَّ اغْفِرْ ]لى[ عَظیمَ ذُنُوبى بِعَظیمِ عَفْوِکَ، بخل من ادامه دارد پس تو سخى ترى بار خدایا بزرگى گناهانم را به بزرگى عفو خود ببخش وَکَثیرَ تَفْریطى بِظاهِرِ کَرَمِکَ،وَاقْمَعْ بُخْلى بِفَضْلِ جُودِکَ،اَللّهُمَّ ما بِنا مِنْ و زیاد کوتاهى کردنم را به کرم آشکارت بیامرز و بخل مرا به زیادى بخششت ریشه کن ساز خدایا هر نعمتى که نِعْمَة فَمِنْکَ، لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ، اَسْتَغْفِرُکَ وَ اَتُوبُ اِلَیْکَ.(2) داریم از توست معبودى جز تو نیست از تو آمرزش خواهم و به سوى تو بازگردم.
از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که: امیر مؤمنان(علیه السلام) بعد از نماز ظهر مى گفت:
اَللّهُمَّ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلَیْکَ بِجُودِکَ وَ کَرَمِکَ، وَ اَتَقَرَّبُ اِلَیْکَ بِمُحَمَّد عَبْدِکَ خدایا به تو تقرّب جویم بوسیله جود و کرمت و تقرّب جویم به تو بوسیله محمّد بنده وَرَسُولِکَ،وَاَتَقَرَّبُ اِلَیْکَ بِمَلائِکَتِکَ الْمُقَرَّبینَ،وَاَنْبِیآئِکَ الْمُرْسَلینَ، وَبِکَ و رسول تو و تقرّب جویم به تو به فرشتگان مقرّبت و پیمبران مرسلت و به خودت اللّهُمَّ اَنْتَ الْغَنِىُّ عَنّى، وَبِىَ الْفاقَةُ اِلَیْکَ، اَنْتَ الْغَنِىُّ وَ اَ نَا الْفَقیرُ اِلَیْکَ، خدایا تو از من بى نیازى ولى من بدرگاهت نیازمندم و بى نیاز مطلق تویى ولى من محتاج توام اَقَلْتَنى عَثْرَتى، وَ سَتَرْتَ عَلَىَّ ذُ نُوبى، فَاقْضِ الْیَوْمَ حاجَتى، وَ لا لغزشم را نادیده گرفتى و گناهانم را بر من پوشاندى پس در این روز حاجتم را برآور تُعَذِّبْنى بِقَبیحِ ما تَعْلَمُ مِنّى، بَلْ عَفْوُکَ وَ جُودُکَ یَسَعُنى و معذبم مکن بخاطر کارهاى زشتى که از من مى دانى بلکه گذشت و جود تو فرایم گیرد آنگاه حضرت به سجده رفت و مى گفت: یا اَهْلَ التَّقْوى وَ یا اَهْلَ الْمَغْفِرَةِ، یا بَرُّ یا رَحیمُ، اَنْتَ اى شایسته پرهیزکارى و اى شایسته آمرزش اى نیکوکار اى مهربان تو اَبَرُّ بى مِنْ اَبى وَ اُمّى وَ مِنْ جَمیعِ الْخَلائِقِ، اِقْبَلْنى بِقَضآءِ حاجَتى، نیک رفتارترى نسبت به من از پدر و مادرم و از همه خلایق بازم گردان با حاجت روا مُجاباً دُعائى، مَرْحُوماً صَوْتى، قَدْ کَشَفْتَ اَنْواعَ الْبَلاءِ عَنّى.(3) و دعاى مستجاب و آوازى که مورد مهرت قرار گرفته و انواع بلا را از من دور کرده باشى. |
ادامه مطلب ...
تأثیر دعا قال رسول الله - صلى الله علیه و آله -:التعقیب بعد صلوة الفجر ابلغ فى طلب الرزق دعاى پس از نماز صبح براى جلب رزق مؤ ثرتر است .(بحارالانوار، ج 85، س 326، مستدرک الوسایل ، ج 1، ص 336)
صلوات بر محمد (ص ) و اهل بیتش قال الصادق - علیه السلام -کل دعاء یدعى الله - عزوجل - به محجوب عن السماء حتى یصلى على محمد و آل محمد هر دعایى که خدا با آن خوانده شود، پوشیده است ، بالا نمى رود و به هدف اجابت نمى رسد مگر این که صلوات بر محمد و آل محمد (ع ) همراه باآن باشد (اصول کافى ، - ج 2، ص 493)
فضیلت تسبیح حضرت فاطمه (س ): قال الصادق - علیه السلام -تسبیح فاطمة الزهراء - علیهاالسلام - فى کل یوم فى دبر کل صلاة احب الى من صلاة الف رکعة فى کل یوم : تسبیح حضرت زهرا (س ) در هر روز در تعقیب هر فریضه نزد من محبوب تر است از به جا آوردن هزار رکعت نماز در هر روز (ثواب الاعمال ، ص 166)
|
ادامه مطلب ...
قبله "قبله" به معنی "جهت" است وبه این نام نامیده می شود ، زیرا نمازگزار در مقابل آن می ایستد. معنای اصطلاحی قبله: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در مدت 13 سال پس از بعثت در مکه و چند ماه بعد از هجرت در مدینه به امر خداوند متعال به سوی بیت المقدس عبادت می کردند؛ ولی بعد از آن قبله تغییر یافت و مسلمانان مامور شدند که به سوی کعبه نماز بگزارند. 1- نیت: |
ادامه مطلب ...
1389-10-28 | |
مستحب است قبل از تکبیره الاحرام بگوید:
|
ادامه مطلب ...
1389-10-28 | |
مسأله |
ادامه مطلب ...