اُنظُر فیما تُصَلّى وَعَلى ما تُصَلّى اِن لَم یَکُن مِن وَجهِهِ وَحِلِّهِ فَلا قَبولَ؛
بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چیزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحیح و حلالش نباشد، قبول نخواهد بود.
تحف العقول، ص 174
لَو یَعلَمُ المُصَلّى ما یَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛
اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت.
غررالحکم، ج 5، ص 116، ح 7592
حضرت زهرا (سلام الله علیها) از پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) سؤال کردند: پدر جان! چه میشود مرد یا زنی را که نماز را سبک بشمارد؟
پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند: ای فاطمه(سلام الله علیها) هر کس از زنان و یا مردان نماز را سبک بشمارد خداوند او را به پانزده بلا گرفتار کند. شش بلا در دنیا، سه بلا هنگام مرگ، سه بلا در قبر و سه بلا در روز قیامت هنگام خروج از قبر.
اما شش بلایی که در دنیا به آن گرفتار میشود:
1.خداوند برکت را از عمر او بر میدارد.
2.خداوند برکت را از روزی او برمیدارد.
3.پروردگار سیمای صالحان را از او میگیرد.
4.اعمال و کارهای او بدون اجر و پاداش میگردد.
5.دعای او مستجاب نمیشود.
6.دعای صالحان نیز در حق او مستجاب نمیگردد.
اما سه بلایی که در هنگام مرگ به آن گرفتار میشود:
1.ذلیل و بی مقدار میمیرد.
2.گرسنه جان میدهد.
3.تشنه از دنیا میرود اگر چه از تمام نهرهای دنیا به او آب دهند.
اما سه بلایی که در قبر به آن گرفتار میشود:
1.خداوند ملکی را مأمور میکند که او را در قبر آزار رساند.
2.دچار فشار قبر میشود. (قبر او تنگ میگردد)
3.قبرش تاریک و ظلمانی میباشد.
اما سه بلایی که در روز قیامت به هنگام خروج از قبر به آن گرفتار میشود:
1.خداوند ملکی را مأمور میکند تا او را با صورت به زمین بکشاند و مردم بر او نظارهگر باشند.
2.به شدت از او حساب میکشند.
3.خدا به او نظر نمیکند و او را پاک نمیگرداند و برای او عذابی دردناک است.
__________________________
فلاح السائل: سید ابن طاوس، ص61.
منابع مقاله:
داستانهای حکیمانه در آثار استاد حسن زاده آملی، هیئت تحریریه انتشارات نبوغ؛
ْ((شخصی نزد امیر مؤ منان علیه السلام آمد و گفت : ای امیرمؤ منان ! از نماز شب محروم شده ام .
حضرت فرمود: گناهانت تو را مقیّد کرده و دست و پایت را بسته اند)).
کلینی قدس سره در باب ذنوب از کتاب ایمان و کفر، نقل می نماید که امام صادق علیه السلام فرمود: ((چون مرد گناه کند، از نماز شب محروم گردد و عمل زشت ، از چاقویی که در گوشت فرو رود، سریعتر در
کسی که مرتکب آن شده ، فرو می رود)).(1)(2)
پینوشتها:
1- ج 2، ص 290 (کافی معرب ).
2- رساله لقاءالله ، ص 197.
اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ المُصَلّى اِذا صَلّى فَاِنَّهُ یُناجى رَبَّهُ تَبارَک وَتَعالى فَلیَعلَم بِما یُناجیهِ؛
اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى کند، پس باید بداند چه مى گوید.
مسند ابن حنبل، ج 2، ص 129
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛
نماز در اول وقت خشنودى خداوند، میان وقت رحمت خداوند و پایان وقت عفو خداوند است.
سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ کُلِّ خَیرٍ؛
نماز کلید همه خوبی هاست.
الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَیرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَکاةَ وَقَروا الضَّیفَ... ؛
امّتم همواره در خیر و خوبى اند تا وقتى که یکدیگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زکات بدهند و میهمان را گرامى بدارند...
امالى طوسى، ص 647، ح 1340
نماز از زبان مولای متقیان حضرت علی علیه السلام
جابر بن عبداللّه انصارى گوید:
روزى به همراه مولاى متّقیان ، امام علىّ علیه السلام بودم ، شخصى را دیدیم که مشغول نماز است ، حضرت به او خطاب کرد و فرمود: آیا معنا و مفهوم نماز را مى دانى که چگونه و براى چه مى باشد؟
اظهار داشت : آیا براى نماز مفهومى غیر از عبادت هم هست ؟
حضرت فرمود: آرى ، به حقّ آن کسى که محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلم را به نبوّت مبعوث گردانید، نماز داراى تاءویل و مفهومى است که تمام معناى عبودیّت در آن خواهد بود.
آن شخص عرض کرد: پس مرا تعلیم فرما.
امام علیه السلام فرمود: معنا و مفهوم اوّلین تکبیر آن است که خداوند، سبحان و منزّه است از این که داراى قیام و قعود باشد.
۱.همانا اول چیزی است که بنده نسبت به آن محاسبه می شود ؛ اگر نماز
قبول شود ، سایر کارها هم قبول می شود .
امام باقر(ع) -بحار الانوار ، جلد۸۳،ص۲۵
2.هرچیزی چهره ای دارد و چهره ی دین شما,نماز است.
پیامبر اعظم-منتخب میزان الحکمه-حدیث3591
3.هرکه نمازش, او را از کار زشت و ناپسند باز ندارد,جز بر دوری او از خدا
افزوده نشود .
پیامبر خدا-ص-منتخب میزان الحکمه –حدیث 3599
4.خداوند نماز را به منظور دور کردن انسان از کبر واجب فرمود .
فاطمه زهرا-س-منتخب میزان الحکمه-حدیث 3603
5.اگر نمازگزار می دانست که چه هاله ای از جلالت خدا او را فرا میگیرد ,
دوست نداشت که سر از سجده اش بردارد.
امام علی-منتخب میزان الحکمه-حدیث 3608
![]() گفتار معصوم اول، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): 1- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در ضمن وصایای خود به ابوذر فرمود:یا اباذر ان الله جعل قرة عینی فی الصلاة، و حببها الی، کما حبب الی الجائع الطعام... و ان الجائع اذا اکل الطعام شبع و انا لا اشبع من الصلاة.«ای ابوذر! همانا خداوند، نور چشم مرا در نماز قرار داد، و نماز را محبوب من نمود، چنانکه غذا را محبوب انسان گرسنه نمود، همانا انسان گرسنه، هنگامی که غذا بخورد سیر می شود، و من از نماز، سیر نمی شوم». (امالی شیخ طوسی، ج2، ص141) 2- مابین المسلم و بین ان یکفر ان یترک الصلوه الفریضه معتمداً اویتهاون بها فلا یصلیها.«فاصله ی بین مسلمان و کفر، همین است که نماز واجب را از روی عمد، ترک کند، یا بر اثر سستی، نماز نخواند.» (وسائل الشیعه، ج3، ص29) شرح: یعنی کسی که نماز واجب را عمداً و یا از روی سستی و سبک شمردن نماز، ترک کند، از مرز اسلام خارج شده و کافر گشته است. |
مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می کنند که می فرمودند: « اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند. » مطالب زیر گزیده ای از توصیه ها و وصایای آیت الله سید علی اقا قاضی طباطبایی(ره) است که به شاگردان و اطرافیان خود فرموده اند و ما آن ها را به اختصار ذکر می نماییم. باشد که کلامش چون صاعقه ای بر قلبمان بدرخشد و راهنمایمان در تاریکی ها باشد. نماز شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید و آن نمازها با نوافل، 51 رکعت است؛ پس اگر نتوانستید، 44 رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید [ نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است ]. |
![]() مسجد با تقویت دین داری و با توجه به فضای معنوی حاکم بر آن، نمازگزاران را به شیوه اسلامی تربیت می کند و در نتیجه آنان می توانند با پرداخت خمس و زکات در خلق حماسه اقتصادی نقش داشته باشند. |
| |
![]() قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه مباحث مربوط به نماز در جامعه نهادینه و تبیین شود، گفت: خانواده مهمترین مکان و عامل برای نمازخوان کردن فرزندان است. |
![]() به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز به نقل از دبیرخانه دائمی اجلاس های سراسری نماز؛ این جلسه صبح امروز"سه شنبه مورخ 3/2/1392" با حضور رئیس ستاد اقامه نماز کشور و مسئولین دستگاه های مرتبط با اجلاس بیست و دوم برگزار گردید "نماز وسبک زندگی " به عنوان موضوع اجلاس سال جاری تعیین گردید. |
" نماز و سبک زندگی " موضوع بیست و دومین اجلاس سراسری نماز | 1392-2-3 |
![]() دبیر بیست و دومین اجلاس سراسری نماز مطرح کرد: "نماز و سبک زندگی" عنوان بیست و دومین اجلاس سراسری خبرگزاری رسا ـ دبیر بیست و دومین اجلاس سراسری نماز گفت: موضوع محوری این اجلاس به لحاظ اهمیتی که نماز در سبک زندگی اسلامی دارد و با توجه به این که موضوع سلامتی اقتصادی جامعه یکی از زیر مجموعه های سبک زندگی است، از نماز و اقتصاد به نماز و سبک اسلامی تغییر پیدا کرد. |