خواندن نماز؛ یعنى، بر هر مسلمان واجب است که در اوقات معین، نماز بخواند و به عبادت خداوند بپردازد. اما اقامه نماز که در آیات فراوانی از قران به آن دستور داده شده است به عبارتی نهادینه نمودن نماز در زندگی است به گونه ای که پشتوانه همه امور انسان در زندگی نماز باشد اقامه معانی مختلفی دارد : 1-اقامه به معنای ایستاندن و استوار ساختن چیزی می باشد مثلا : اگردست کسی که بر زمین خورده است را بگیری واو را برروی پای خود بایستانی به این عمل اقامه گویند پس زمانی انسان می تواند اقامه کننده نماز در جامعه باشد که با هر آنچه ضد نماز است مبارزه نماید باید طاغوت و ظلم و فساد را بر زمین زد تا نمازی که افتاده است دومرتبه بر روی پای خود بایستد لذا ما فقط در زیارت های ائمه معصومین این جمله را گواهی می دهیم که شما هستید آن کسانی که نماز را به معنی حقیقی کلمه به پا داشتند اشهد انک قد اقمت الصلوه[1] و... البته باید گفت اقامه نماز نسبی است و هر انسان صالحی می تواند به سهم خود اقامه کننده باشد لکن حقیقت اقامه به معنی کامل حتی در دولت کریمه برای اهلبیت[2] می باشد این امام حسین است که با نثار خون قلب خود و بهترین عزیزانش در راه خدا آن هنگام که نمازحقیقی مرده است وبدعتها آشکار شده نماز را دوباره زنده می نماید واین است معنای حقیقی اقامه نمازهر چند از لحاظ شکل ظاهری نماز ظهر امام حسین در روز عاشورا که نماز خوف بوده بسیار مختصرتر از نماز طولانی دیگران می باشد 2-به مداومت بر نماز و انجام آن به نحو کامل نیز اقامه نماز گفته شده است[3]که مسلم است نماز کامل نمازی است که با اعتقاد به اصول دین صحیح و انجام همه شرایط آن انجام گیرد وبه مداومت نماز با عدم رعایت شرایط آن اقامه گفته نمی شود [1] ( کافی جلد 4 صفحه 570) [2]قوله تعالى الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ حمران بن أعین عن أبی جعفر ع و أبو الصباح عن أبی عبد الله ع قالا نحن هم المناقب ج : 4 ص : 422 عن الإمام موسى بن جعفر عن أبیه عن آبائه ع قال قوله عز و جل الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ قال نحن هم تأویلالآیاتالظاهرة ص : 338 عن أبی عبد الله الحسین عن أمه عن أبیها [عن أبیه] ع فی قوله عز و جل الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ قال هذه نزلت فینا أهل البیت تأویلالآیاتالظاهرة ص : 338 أبی جعفر محمد بن علی ع فی قوله تعالى الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ الآیة قال فینا و الله نزلت هذه الآیة تفسیرفراتالکوفی ص : 274 [3] 1- طبرسى فرموده: اقامه نماز آنست که آنرا با حدود و فرائض آن انجام دهند «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ» یعنى نماز را بنحو کامل و احسن بجا میاورند و از ابو مسلم نقل میکند که اقامه بمعنى ادامه است و «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ» یعنى نمازهاى واجبى را همیشه میخوانند. زمخشرى با طبرسى همعقیده است و ادامه را در مرتبه ثانى آورده بیضاوى نیز مانند آندو گفته است. 2- راغب آنرا ادامه میداند و «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ» را «یدیمون فعلها و یحافظون علیها» گفته است سپس مثل طبرسى و زمخشرى گوید اقامه شىء ایفاء کردن حق آنست. 3- المنار آنرا نماز با توجه و از روى خلوص میداند و هر نماز که در آن توجّه نباشد صورت نماز است. بنظر نگارنده همه این معانى در اقامه منظور است زیرا اقامه نماز که بدان مأموریم آن است که نماز کامل و پیوسته بجا آوریم لذا در آیات بهمه آنها اشاره شده است مثل الَّذِینَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَ معارج: 23. الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ مؤمنون: 2. وَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ یُحافِظُونَ انعام: 92.قاموس قرآن، ج6، ص: 49 |