امام صادق (ع ) :من صلی رکعتین یعلم مایقول فیهما انصرف و لیس بینه و بین الله - عز وجل - ذنب الا غفره له
هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میان اوو میان خدای عز و جل گناهی نیست ، مگر اینکه خداوندبرای او می بخشاید.
منبع: ( بحار الانوار، ج ,84 ص .240 اصول وافی ، ج 2، ص 100 )
امام علی (ع ) :لایخرج فی سفر یخاف فیه علی دینه و صلاته
درسفری که می ترسید بر دینتان و نمازتان خارج نشوید.
منبع: ( بحار الانوار، ج ,10 ص .108 میزان الحکمه ، ج 4، ص 475 )
امام کاظم (ع ) :لاتستغنی شیعتتا عن اربع : خمرة یصلی علیها، و خاتم یتختم به و سواک یستاک به و سبحة من طین قبر ابی عبدالله -علیه السلام
پیروان ما از چهار چیز بی نیاز نیستند:1- سجاده ای که بر روی آن نمازخوانده شود.2- انگشتری که در انگشت باشد.3- مسواکی که با آن دندانهارا مسواک کنند.4- و تسبیحی از خاک مرقد امام حسین (ع ).
منبع: ( تهذیب الاحکام ، ج 6، ص 75 )
امام صادق (ع ) :امتحنوا شیعتنا عند ثلاث : عندمواقیت الصلاة کیف محافظتهم علیها، و عنداسرارهم کیف حفظهم لها عند عدونا والی اموالهم کیف مواساتهم لاخوانهم فیها
شیعیان ما و پیروان ما را به سه مساله امتحان کنید:1- اهمیت به اوقات نماز،که آیا اول وقت نماز را برپا می دارند یا خیر؟2 - حفظ اسرار، یعنی درحفظ اسرار و مسائل محرمانه کوشا هستند یا خیر؟3 - و از حیث توانمندیهای مالی ، یعنی آیا در مال خودبرای برادران دینی سهمی قائلند و دست آنها را می گیرند یا خیر؟
منبع: ( خصال صدوق ، ج 1، ص 103 )
امام علی (ع ) :ما اهمنی ذب امهلت بعده حتی اصلی رکعتین ، و اسال الله العافیة
از آن گناه پروایی ندارم که پس از آن فرصت یابم دو رکعت نماز گزارم و ازخدا عافیت و سلامتی بطلبم .
منبع: ( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 1230 )
امام صادق (ع ) :ان الصلوة حجزة الله فی الارض
همانانماز نگهبان الهی در زمین است .
منبع: ( بحار الانور، ج ,78 ص 199 )
پیامبر (ص ) :ان احب الاعمال الی الله - عزوجل - الصلاة و البر و الجهاد
همانا، محبوبترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکی کردن و جهاددر راه خداست .
منبع: ( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 27 )
پیامبر (ص ) :صلاة الرجل تطوعا حیث لایراه الناس تعدل صلاته علی اعین الناس خمسا وعشرین
نماز مرد که داوطلبانه و مستحبی درجایی که مردم او را نبینند به جا آورد،برابر بیست و پنج نماز است که در برابرچشم مردم انجام دهد.
( نهج الفصاحه ، م ,1848 ص 391 )
پیامبر (ص ) :بالصلاة یبلغ العبد الی الدرجة العلیاء لان الصلاة تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس و قول و دعوة
به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.
منبع: ( بحار الانوار، ج ,82 ص .232 جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 22 )
پیامبر (ص ) :نوم علی علم خیر من صلاة علی جهل
خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است .
منبع: ( نهج الفصاحه ، م ,3140 ص 633 )
پیامبر (ص ) :الصلاة انس فی قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنکر و نکیر
نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نیکو در زیرش ،و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.
منبع: ( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )
پیامبر (ص ) :الصلاة زاد للمؤمن من الدنیا الی الاخرة
نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.
منبع: ( بحار الانوار، ج ,82 ص 232 )
امام صادق (ع ) :المنجیات : اطعام الطعام و افشاء السلام والصلاة باللیل و الناس نیام
عوامل رستگاری : اطعام کردن ، آشکارا سلام کردن ، نمازشب خواندن درحالی که مردم آرمیده اند.
منبع: ( محاسن البرقی ، ص 387 )
پیامبر (ص ) :الصلاة اجابة للدعاء و قبول للاعمال
نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است .
منبع: ( بحار الانوار، ج ,82 ص 1 )
پیامبر (ص ) :الصلاة سلاح علی الکافر
نماز سلاح مؤمن علیه کافراست .
منبع: ( بحار الانوار، ج ,82 ص 56و 231 )
امام علی (ع ) :الصلوة قربان کل تقی
نمازخواندن وسیله نزدیکی به خدا است برای هر شخص پرهیزکار.
منبع: ( میزان الحکمه ، ج 5،ص ,367 بحار الانوار، ج ,10 ص .99 من لایحضره الفقیه ، ج 1، ص ,56 ح 16 )
پیامبر (ص ) :مثل الصوات الخمس کمثل نهرجار عذب علی باب احدکم یغتسل فیه کل یوم خمس مرات فما یبقی ذالک من الدنس
نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.
منبع: ( کنز العمال ، ج 7، ص ,291 حدیث 18931 )
امام علی (ع ) :اذا قام الرجل الی الصلاة اقبل الیه ابلیس ینظر الیه حسدا لما یری من رحمة الله التی تغشاء
هنگامی که کسی به نماز برمی خیزد، شیطان می آید و به نظر حسادت به اونگاه می کند، زیرا می بیند که رحمت خدا او را فرا گرفته است .
منبع: ( بحار الانوار، ج ,82 ص 207 )
امام علی (ع ) :ان الانسان اذا کان فی الصلاة ، فان جسده وثیابه و کل شی ء حوله یسبح
هنگامی که انسان در حال نماز است ، اندام و جامه اوو هر چه پیرامون اوست ، خدا را تسبیح می گویند.
منبع : ( میزان الحکمه ، ج 5، ص .377بحار الانوار، ج ,82ص .213 علل الشرایع ، ج 1، ص 237 )
پیامبر (ص ) :الصلوة تسود وجه الشیطان
نماز چهره شیطان را سیاه می کند.
منبع : ( نهج الفصاحه ، ص 396 )
امام علی (ع ) :الصلوة حصن من سطوات الشیطان
نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
منبع: ( غررالحکم ، ص .56 میزان الحکمة ، ج 5، ص 367 )