زندگى پاکیزه هنگامى به دست خواهد آمد که انسان دل خود را با یاد خدا زنده نگه دارد تا به کمک آن بتواند با همه جاذبههاى بدى و فساد مبارزه کند و دست شیطانهاى درونى و برونى را از سر خود کوتاه کند. توفیق این ذکر و حضور همیشگى، فقط به برکت نماز به دست مىآید. «نماز در حقیقت، پشتوانه استوار و ذخیره تمامنشدنى است که آدمى را در مبارزه با شیطان نفس که همواره او را به پستى و زبونى مىکشاند و شیطانهاى قدرت که با زر و زور و تزویر او را وادار به ذلت و تسلیم مىکند، یارى مىرساند و محکمترین و کارسازترین وسیلهاى است که انسانهاى در آغاز راه رابطه خود را با خدا با آن استوار مىکنند و برجستهترین اولیاى خدا نیز بهشت خلوت انس خود با محبوب را در آن مىجویند».
بدین ترتیب، لازم است براى روبهرو شدن با سردرگمىهاى زندگى و پیشگیرى از انحرافهاى اخلاقى و رفتارى خود و افراد خانواده به ویژه فرزندان، از این سرچشمه رحمت الهى جام برداریم؛ زیرا فرزندان، امانتى الهى هستند که به پدر و مادر سپرده شدهاند. قلب آنها در کودکى و نوجوانى پاک، ساده و بىپیرایه است، آنچنانکه پذیراى هر نقش و روکننده به هر سو هستند. پس چه بهتر که از همان آغاز، نقش نماز را در دل و جان فرزند پدید آوریم و بدین گونه او را از گزند شیطان باز بداریم.
امام سجاد علیهالسلام مىفرماید:
حق فرزند بر تو این است که بدانى وجود او از توست و بد و خوب او در این دنیا به تو ارتباط دارد و بدانى که در سرپرستى او مسئولیت دارى و مسئول تربیت او هستى و او را به خداوند بزرگ راهنمایى کنى.
و چه عملى نیکوتر از نماز که مىتواند فرزندانمان را به سوى خدا راهنمایى کند و دل آنها را پیش از آنکه شیطان برباید، در کف خدا نهد.
پیام متن
ارزندهترین گوهر مقصود نماز است***زیبندهترین هدیه به معبود، نماز است
کوبندهترین اسلحه مکتب توحید***کز ریشه کَنَد خصم تو تا بود نماز است
نقش الگویى والدین در تشویق فرزندان به نماز
براى آموزش و جذب فرزندان به نماز، روشهاى گوناگونى وجود دارد که مىتوان به فراخور سن و وضع روحى ایشان آنها را به کار گرفت. در این میان، نقش الگویى ارشادگران اهمیت ویژهاى دارد؛ زیرا از روشهاى بسیار راهگشایى است که خداى تعالى در قرآن براى هدایت انسانها بارها به شکل مستقیم و غیرمستقیم بهره گرفته است. حکایتهاى وارد شده از پیامبران در قرآن جملگى از این مقوله است. منظور از تربیت الگویى این است که: «مربى بکوشد نمونه رفتار و کردار پسندیده خود را به طور عملى (مستقیم یا غیرمستقیم) در معرض دید متربى قرار دهد و بدینگونه موقعیت اجتماعى او را دگرگون کند».
به یقین، در میان الگوها نقش پدر و مادر از همه مؤثرتر است. والدین نخستین و اثرگذارترین الگوى عملى فرزندان هستند، بیشترین زمان را با آنان مىگذرانند و بیشترین نقش را در شکلگیرى شخصیت فرزندان دارند. به همین دلیل، فرزندان همواره در حال همانندسازى از رفتار والدین خود هستند. شیوه رفتارى امام خمینى رحمهالله در تربیت دینى فرزندان، نمونه جالبى از تربیت الگویى است. فریده مصطفوى دختر امام مىگوید:
کارهاى دینى به ما دیکته نمىشد. در خانواده وقتى ما رفتار امام را مىدیدیم، خود به خود در ما تأثیر مىگذاشت و همیشه سعى مىکردیم که مثل ایشان باشیم، ولو اینکه مثل ایشان نمىشدیم. از نظر تربیتى، خود ایشان براى ما یک الگو بودند. وقتى کارى را به ما مىگفتند انجام ندهید و ما مىدیدیم ایشان در عمرشان آن کار را نمىکنند، به طور طبیعى ما هم انجام نمىدادیم.
به هر حال، والدین براى آنکه الگوى شایسته و نیکوى فرزندان باشند، باید عامل به نماز باشند؛ دانش و منش تربیتى داشته باشند و در آموزش احکام و معارف نماز کوشا باشند.
پیام متن
اگر والدین اهل نماز نباشند، نمىتوان انتظار داشت که فرزندان آنها نمازگزار باشند.
نقش نمازخوان بودن والدین در گرایش فرزندان به نماز
«عامل بودن والدین به نماز، خود، روش مشاهدهاى و غیرمستقیم براى آموزش نماز به کودکان و نوجوانان است و منظور از آن این است که: اگر والدین که الگوهاى عملى براى کودکان و نوجوانان خود هستند، براى نماز اهمیت ویژهاى قائل شوند و در این اندیشه پایدار و ثابت قدم بمانند، فرزندان ایشان نیز به سوى نماز گرایش پیدا مىکنند و به آن رو مىآورند. وقتى کودک از همان آغاز کودکى خویش، بارها و بارها مشاهده کند که پدر و مادر مهربان و دلسوز و محبوب او در خانه، سفر، گردش، میهمانى، کار و در هر شرایط و موقعیتى به نداى اذان و اقامه نماز بیش از هر چیز دیگر اهمیت مىدهند و بزرگترین رسالت خود را به هنگام اذان، تحت هر شرایطى نماز خواندن و سخن گفتن با خدا مىدانند، بدون تردید، نگرش و روش برداشت آنها از نماز نیز چنین خواهد بود».
بىگمان، پدر و مادرى که خود عامل به نماز نیست و در رویارویى با هر یک از امورى که ذکر شد، امور مادى را بر نماز مقدم مىشمارد و نماز را به تأخیر مىاندازد یا در اقامه نماز و یادگیرى آن خود سهلانگارى مىکند، نمىتواند الگوى مناسبى براى فرزندان خود باشد و نباید از آنها انتظار داشت که فرزندانى نمازخوان داشته باشند.
پیام متن
دوست دارید فرزندانتان چگونه باشند؟ شما نیز همانگونه باشید.
بهره داشتن والدین از دانش و منش تربیتى
منظور از «دانش» تربیتى، آگاهى داشتن از روشهاى متعدد و گوناگون روانشناسى در امر تربیت به ویژه آموزش نماز است و مقصود از «منش» تربیتى، توانایى به کارگیرى این روشها در قالبهاى نو، جذاب، ساده و هماهنگ با دنیاى کودکان و نوجوانان است. البته بدین ترتیب، والدین باید از آنها آگاهى کافى داشته باشند تا مناسب با سنین فرزندان خود بتوانند بهره بگیرند. برخى از این روشها و چگونگى به کارگیرى آنها عبارتند از:
الف) روش انگیزشى (ایجاد انگیزه در فرزندان)
روش انگیزشى، در مراحل ابتدایى نمازگزارى فرزندان بسیار کارساز است. تشویق، تأیید، پاداش و هدیه دادن، از ابزارهاى این روش است که والدین مىتوانند در تربیت دینى و جذب فرزندانشان به نماز از آن بهره بگیرند.
«در مراحل اولیه نمازگزارى، وقتى کودک روى زمین دراز مىکشد و صورت خود را به سجاده و مُهر مىمالد، به جاى آنکه پاى او را گرفته، حالتش را به صورت سجده بزرگسالان درآوریم، بهتر است همان رفتار کودکانهاش را تشویق و تأیید کنیم. تشویق سبب مىشود که این رفتار مطلوب بارها و بارها تکرار شود و به موازات رشد ذهنى و حرکتى کودک زمینه یادگیرى (سجده کردن) هم فراهم مىشود. اگر کودک جملهاى و حتى کلمهاى از نماز را به زبان آورد، باید او را جدا تشویق کرد. هنگامى که کودک کلمه «اللّه اکبر» یا «لا اله الا اللّه» را به زبان جارى کند، مستحق پاداش پدر و مادر است».
در این باره نوع رفتار امام خمینى رحمهالله با نوهاش به هنگام نماز بسیار آموزنده است. یکى از نوههاى امام مىگوید:
وقتى بچه بودم، یکبار که امام مشغول نماز خواندن بود، من هم رفتم پشت سر ایشان ایستادم و همان کارهایى را که ایشان انجام مىدادند، من هم تکرار مىکردم. [پس از اتمام نماز] امام چند جلد کتاب کودکان که همانجا بود، برداشتند [بهعنوان هدیه] به من دادند. بعدها هر موقع من به اتاق امام مىرفتم، یا ایشان مرا مىدید، از من مىپرسید [آیا نمازت را خواندهاى یا نه؟] اگر مىگفتم بله، مىگفتند: آفرین.
در مرحلههاى بعدى همراه با رشد جسمى و ذهنى فرزند، مىتوان با خرید وسایل ویژه نماز همانند مهر، سجاده، تسبیح، لباس سفید، گرفتن جشن تکلیف با شرکت گروه همسالان و بردن ایشان به پارک، سینما، مکانهاى مقدس، فرزند خود را به نماز علاقهمند ساخت. بدین منظور، حتى بیان خاطرههایى درباره نماز اهل بیت علیهمالسلام ، عالمان دینى و بزرگان مذهبى، در جذب کودکان و نوجوانان به نماز بسیار تأثیرگذار است.
پیام متن
وقتى که حتى آدمهاى بزرگ با تشویق و قدردانى و جایزه به کارشان دلگرم مىشوند، از این ابزار براى راندن فرزندانمان به سوى نماز بىخبر نمانیم.
ب) روش عبادت جمعى و تأثیر آن در نمازخوانى فرزندان
براى آنکه پدر و مادر از نقش الگویى و آموزشى خود به خوبى برآیند، بهتر است به همراه فرزندان و دیگر اعضاى خانواده فریضه نماز را به صورت دستهجمعى به جا آورند. بدین ترتیب، هم امکان سهلانگارى در نماز به کمترین اندازه مىرسد و هم فریضه دینى به شکل گروهى و منظم انجام مىگیرد.
اگر عبادت در خانه به شکل دستهجمعى به جاى آورده شود، افزون بر آنکه شوق به نماز در دلها کاشته مىشود، سبب افزایش ارتباط عاطفى و روحیه همدلى و همبستگى میان اعضاى خانواده مىشود. در نتیجه، بنیان خانواده به نیکى و مطمئن تقویت مىشود.
پیام متن
دست خدا، با جماعت و گروه است. بر این اساس، در خانوادهاى که با هم نماز مىخوانند، احتمال نمازخوان شدن فرزندان افزایش مىیابد.
ج) روش تنوع
گوناگونى در برنامههاى نماز، در ادامهدار شدن نمازگزارى کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر است، بدین معنا که نماز جنبههاى مختلفى دارد و تنها به بعد فردى محدود نمىشود. فرزندان در خانواده تنها با بعد فردى نماز آشنا مىشوند، ولى براى آشنایى با جنبههاى فرهنگى، اجتماعى و سیاسى نماز شرکت دادن آنان به همراه افراد خانواده در نماز جماعت، مسجد و نماز جمعه ضرورى است. شرکت دستهجمعى افراد خانواده در جمع نمازگزاران، ضمن اینکه نوعى نشاط و طراوت را در نماز به همراه دارد و آن را از یکنواختى و کسالتبار بودن خارج مىکند، سبب نهادینه و استحکام جایگاه نماز میان اعضاى خانواده مىشود و میل و رغبت به نماز را بالا مىبرد.
پیام متن
حتى نماز نیز اگر به گونهاى یکنواخت، بهجا آورده شود، اى بسا کسالتبار شود. تغییر دادن مکان آن، گروهى یا به جماعت خواندن، به آن تنوع مىبخشد و از کاهش رغبت نمازگزار به آن مانع مىشود.
د) روش پرهیز از رفتارهاى ناخوشایند
والدین براى واداشتن فرزندان به نماز، اجازه هرگونه رفتار ناخوشایند را ندارند تا سبب رنجش خاطر فرزندان نشوند یا در ذهن آنها خاطره تلخى از آموزههاى دین همچون نماز پدید نیاورند. کارهایى که لازم است از آنها پرهیز شود، عبارتند از:
ـ اعمال قدرت و مجبور کردن کودک و نوجوان به نماز؛
ـ گرفتن وقت تفریح کودک و نوجوان مانند: وقت بازى و تماشاى فیلم، به انگیزه نماز خواندن آنها؛
ـ مقایسه فرزندان خود با کودکان نمازخوان دیگران؛
ـ دعوت کودک به نماز در زمانى که به تازگى تنبیه شده است؛
ـ خسته کردن کودک یا نوجوان با برنامههاى اضافى و تعقیبات نماز.
بىشک، اگر والدین در واداشتن فرزندان خود به نماز این پیشنهادها را رعایت نکنند، اثر بدى بر روحیه نمازگزارى کودک و نوجوان بر جاى مىگذارد تا آنجا که ممکن است آنان را براى همیشه از نماز بیزار کند.
پیام متن
در روش پرهیز براى جذب فرزندان به نماز باید از هر گونه اقدام ناخوشایند پرهیز کرد.
ه) روش عنایتآمیز
بهرهگیرى از روش عنایتآمیز در تربیت دینى و جذب فرزندان به نماز، در بسیارى از موارد مىتواند اثرگذارترین راه باشد. ابزارهاى این روش، برخوردهاى غیرمستقیم، کریمانه و از روى چشمپوشى است براى نمونه، روش امام خمینى رحمهالله به هنگام نماز صبح یا زمستان با کودکانى که به تکلیف شرعى نرسیده بودند، از اینگونه راههاى شوقآمیز براى اداى نماز است. فریده مصطفوى، دختر امام خمینى رحمهالله ، نقل مىکند:
امام کسى را از خواب بیدار نمىکرد، مىگفت خودتان اگر بیدار شدید، بلند شوید نماز بخوانید؛ اگر بیدار نشدید، مقید باشید که ظهر، قبل از نماز ظهر و عصر، نماز صبحتان را قضا کنید. زمستان هم که بلند مىشدیم، مىرفتیم سرحوض که وضو بگیریم، اگر آب گرمى بود، آن را به [بچهها] مىداد که وضو بگیرند.
در مورد فرزندى نیز که در امر نماز کوتاهى مىکند:
«والدین مىتوانند بعد از پایان هر نماز خود به گونهاى که فرزنداشان مىشنود، او را با ذکر نام دعا کنند و از خداوند عزت در دنیا و پاداش اخروى برایش بخواهند. این امر، علاقه فرزند به نماز را بیشتر خواهد کرد؛ زیرا او به هر حال به خودش و نامش اهمیت مىدهد و از اینکه در فرصت بعد از نماز یاد و ذکرى از او مىشود، خرسند خواهد شد و به نماز اقبال بیشترى نشان خواهد داد یا والدین مىتوانند، از او درخواست کنند به جهت جوانى و پاکى و همینطور آبرومندى جوان در پیشگاه خدا، در حق ایشان دعا کنند که نمازشان پذیرفته شود و حتى مىتوانند از جوانشان بخواهند که جلو بایستد و آنها به او اقتدا کنند. اگرچه ممکن است فرزندشان نپذیرد، ولى پیشنهاد عنایتآمیز والدین، اثر لازم را در روح او ایجاد خواهد کرد».
پیام متن
اگر فرزندانمان در کنار جدى بودنمان در امر نماز آنها، رفتارى کریمانه و همراه با مدارا از ما در این باره ببینند، شوق بیشترى به خواندن نماز در آنها پدید مىآید.
و) روش گفتوگو با فرزندان
اگرچه در تربیت الگویى، والدین باید بیشتر بکوشند به طور غیرمستقیم با رفتار خویش، فرزندان خود را به نماز و یادگیرى آن علاقهمند کنند، گاهى آنها به سادگى و آسانى حاضر به اصلاح رفتار خویش درباره نماز نیستند. از این رو، والدین باید با دلیل و استدلال قوى بتوانند از راه گفتوگو و بحث کردن به شکلى محرمانه، رفتار او را اصلاح کنند. حکایت زیر در این باره شنیدنى است، یکى از دختران امام خمینى رحمهالله مىگوید:
وقتى دختر پنج سالهاى بیش نبودم، یک شب وقتى امام به نماز مشغول شدند و عدهاى هم به او اقتدا کردند، من به جهت دیر وضو گرفتن، وقتى به نماز رسیدم که امام به سجده رفته بودند. تا رکعت دوم باید صبر مىکردم، ولى از شدت علاقهاى که براى خواندن نماز با ایشان داشتم، سریع تکبیر گفتم و به خیال اینکه به جماعت وصل شدم، به سجده رفتم. بعد از نماز، مادرم گفت: دخترم نمازت اشکال داشت. دلیل آن را هم گفت، اما من نپذیرفتم و اصرار کردم که حتما به امام بگویم. مادرم به ناچار جریان را به امام گفت. امام با حوصله و سعه صدر یکربع ساعت براى من آن مسئله را توضیح داد که چرا نباید آن موقع تکبیر مىگفتم و حالا براى رفع اشکال باید چه کنم.
پیام متن
فرزندان در برابر سخنانى که با دلیل و برهان همراه است، تسلیم هستند. از این روش، در تشویق فرزندانمان به نماز بهره کافى بگیریم.
پدیدآورنده:حسین بافکار
سلام دوست خوبم
وب قشنگی داری
خوشحال میشم به وب من هم سر بزنی
میتونی برای وبلاگت آدرس جدید ثبت کنی
http://s2a.ir
mamnoon nazar lotf shomast
hatman